Da Norsk Spill— og Multimedia leverandørforening, bransjeorganisasjonen for norske produsenter og distributører av PC- og konsollspill, presenterte omsetningstallene for første halvår i august, kom det fram at Xbox har en markedsandel på rundt 17,7 prosent. Playstation 3 har størst markedsandel av konsollene med 31 prosent, mens Nintendo Wii ligger på 14,2 prosent.

Øke

Tallene for Xbox er sannsynligvis litt lavere ettersom Microsoft ikke leverer tall selv. Tallene som er rapportert kommer kun fra tredjepartsdistributører. Nå satser mediegiganten på å øke markedsandelen kraftig. I en pressemelding fra Microsoft opplyser Chris Lewis, visepresident for Microsoft Interactive Entertainment Business Europe, at prisen på konsollen nå skal ned. Han tror dette vil gjøre konsollen mer tilgjengelig for en større målgruppe.

– All erfaring viser at konsollsalget først stiger til værs når man er godt innarbeidet i markedet og prisen lav. Dette kombinert med et omfattende spill- og underholdningsbibliotek, 90 nye spilltitler før jul og en helt ny Xbox LIVE opplevelse, gjør at vi går en fin europeisk fremtid i møte, opplyser han.

Pris

Microsoft lanserer nå ny veiledende pris fra 1595 kroner for en Xbox 360. Prisen innføres fra og med førstkommende fredag.

– Det er per dags dato solgt over fem millioner konsoller i Europa, og vi satser på å bli den første konsollen med over 20 millioner solgte enheter, sier han.

Microsoft forsøker å klistre uttrykket «folkekonsollen» til Xbox, og lover å lansere flere musikkspill, familiespill og stortitler for spillentusiastene i god tid før jul.

Playstation og Xbox skjerpet konkurransen tidligere i sommer. 15. august lanserte Microsoft en ny Xbox 360 der harddisken er på 60GB. PlayStation 3 lanserte sin nye 80GB-utgave 27. august og satte samtidig ned prisen.

Konsollene:

Markedsandel i parentes.

  • Playstation 3 (15,2)

  • Xbox 360 (17,7)

  • Nintendo Wii (14,2)

  • Playstation 2 (11,2)

  • Nintendo DS (9,1)

  • PSP (1,5)