Twiggy er blitt 60 år gammel. Og selv om hun bærer sin alder usedvanlig godt, så har hun rynker. Men de ble «borte» på bildet i annonsen – som ironisk nok er for et produkt som skal redusere rynker og «gi øyne som ser yngre ut».Faktisk er Twiggy blitt helt glatt i ansiktet, noe som har gjort at over 700 klager har strømmet inn. Blant dem som protesterer mot juksebildet er parlamentsmedlemmet Jo Swinson, som ønsker å forby bruk av såkalt airbrush i reklamebilder.

– Når annonsørene mener at noen som er så vakre som Twiggy trenger å bli kraftig retusjert, er det noe håp for resten av oss? Ekspertene har vist at retusjering er med på å bidra til en rekke problemer, blant annet depresjoner og spiseforstyrrelser hos kvinner og unge jenter, hevder Swinson til Daily Mail, som også bringer bilder til sammenligning.

Det britiske reklamerådet, Advertising Standards Authority, har vurdert Olays Twiggy-annonse, og er enig i at den er misvisende. Nå går Olay-merkets eier Proctor & Gamble ut og sier at man har byttet ut bildet – selv om firmaet hevder at det kun var gjort minimalt med retusjering. (©NTB)