KRISTIANSAND: — Til sammen reiser vi til Austin (Texas) med om lag 55 delegater fra Kristiansand. Sammen skal vi vise at Kristiansand er en offensiv by som er villig til å satse på musikk og kultur og som tør å stikke hodet fram, sier initiativtaker og kulturinkubator, Daniel Nordgård.

Aldri før har South By Southwest (SXSW) - verdens største musikkbransjetreff - opplevd at en by har gjort noe lignende.

— Dette er et helt unikt prosjekt, og det er nok derfor vi opplever en enorm interesse for opplegget vårt, sier Nordgård.

Party

Han har selv håndplukket de lokale bandene, som lørdag 17. mars skal fronte en gigantisk fest i en park midt i hjertet av musikkbyen Austin.

— I denne parken rigger vi en egen scene, et eget telt, og det blir et svært grillparty med alt av servering. Vi skal lage den beste festen under hele festivalen, lover en engasjert Daniel Nordgård.

I tillegg til det lokale artiststjernelaget som skal promotere seg selv og musikkbyen Kristiansand fra scenen, opplever Nordgård en enorm interesse fra andre delegater og band som ønsker å bidra.

— Jeg vil ikke røpe for mye, men jeg kan avsløre allerede nå at årets stjerneskudd i norsk musikk, Marit Larsen, vil entre kristiansandsscenen under lørdagsfesten, sier Nordgård.

I tillegg til de om lag 20 flysetene som er booket til de lokale bandene og tilhørende crew, tar Nordgård med seg ytterligere 30-40 delegater fra Kristiansand. Både Quartfestivalen, Rock City, HiA, Kunnskapsparken, Kristiansand kommune og Agderforskning, for å nevne noen, har meldt sin ankomst med opptil flere delegater.

— Det er en fantastisk interesse for opplegget vårt, og vi ønsker å ta med et bredt spekter av kompetanse. Et eksempel er Advokatfirmaet Fossner i Kristiansand, som ønsker å spesialisere seg innenfor opphavsrett i kulturbransjen. De har meldt seg på turen, og det setter vi stor pris på. Slik kompetanse trenger vi i byen, sier Daniel Nordgård, som de kommende dagene også vil henvende seg til næringslivet.

God butikk

— Målsettingen er selvsagt at alle våre delegater både skal få oppleve og ikke minst lære hvordan Austin, ved en målrettet, tung satsing på kreative næringer, har klart å skaffe seg en unik posisjon i verdenssammenheng. Og det er her næringslivet kommer inn i bildet. Å satse på musikk skal bli god butikk, sier Nordgård.

Og for å bevise sin påstand har han ordnet en avtale med selve kulturhøvdingen i Texas.

— Lederen for kreative næringer i Austin, Jim Butler, vil eksklusivt gi våre delegater et foredrag, der han blant annet kan vise oss oppsiktsvekkende tall om hvor mye penger musikksatsingen har generert til byen, sier Nordgård.

Regningen for USA-gildet på én million kroner dekkes av Kunnskapsparken og Innovasjon Norge. Nordgård skjemmes ikke over pengebruken.

— Jeg har ikke fått én eneste negativ bemerkning på denne satsingen. Tvert imot virker det som om folk stolte på at vi endelig markerer oss. På sikt skal dette bli lønnsomt, forsikrer kulturinkubatoren.