— Det er nok noen som har innvendinger, og som vil spørre hvem som har rett til å bestemme hvilke kunstverk som skal ødelegges. Det er de som donerer kunstverkene som avgjør det, sier Gabriel Johann Kvendseth til Fædrelandsvennen.

Vandalisme

Lørdag åpner utstillingen «Knust i offentlig rom» i Kristiansand Kunsthall, kurert av Jan Freuchen og Sigurd Tenningen.

Jan Freuchen og Sigurd Tenningen er kuratorer for "Knust i det offentlige rom". Et eget rom er viet kunst i offentlig rom som har vekket debatt de siste 30 årene i Kristiansand. Foto: Eva Myklebust

Kuratorene tar opp kontroverser rundt kunstverk i offentlig rom de siste 30 årene, og hvordan slike kunstverk har blitt utsatt for både vandalisme og debatt.De har også invitert åtte kunstnere til å lage kunstverk til tematikken. Under utstillingsåpningen skal Kvendseth ødelegge kunstverk donert til ham, blant andre fra Freuchen og daglig leder for Kunsthallen, Cecilie Nissen. Etter åpningen vil de destruerte kunstverkene stilles ut. Med seg har han flere redskaper som han skal bruke for å ødelegge kunsten:

Machete fra 1800-tallet

— Jeg har en machete fra 1800-tallet som har vært med på en norsk ekspedisjon til Sør-Amerika, forteller Kvendseth.

Han har også med seg en boltesaks, en slegge som har tilhørt samboerens morfar, en hekksaks fra kjelleren til svigermor, en baufil, et balltre, en rothakke, en canadisk tømmerøks og en sportsjaktbue.

Gabriel Johann Kvendseth har samlet inn flere våpen og redskaper til kunstdestruksjonen. Her holder han en jaktsportbue. I bakgrunnen ser du et baseballtre, en boltesaks, en slegge, en hekksaks, en baufil og en canadisk tømmerøks. Foto: Eva Myklebust

Tror du det kommer reaksjoner? - Det er vanskelig å vite, men jeg er forberedt på det.

- Hvorfor gjør du dette?

— Jeg har holdt på med et prosjekt der jeg vurderer kunstens relative verdi. Jeg har gitt bort og byttet bort kunst, og jeg har latt folk selv bestemme prisen på det de kjøper. Dette er det fjerde i rekken av verdiundersøkende prosjekter, forklarer Kvendseth.

Tittelen på utstillingen, «Knust i offentlig rom,» er et ordspill på begrepet kunst i offentlig rom. Utstillingen er todelt, der én del viser kunstverkene til de åtte inviterte kunstnerne, og den andre delen handler om kontroverser rundt kunst i offentlig rom de siste 30 årene i Kristiansand, samt en bok om temaet redigert av Jan Freuchen og Sigurd Tenningen.

Kjell Nupens "Overmalt postkort" vekket mye debatt da det ble hengt opp i Tinghuset i 1981. I snakkeboblen er det et utsagn fra en som jobbet i Tinghuset på den tiden. I en tenkeboble har Jan Freuchen skrevet: "Hvordan kan blått være så kontroversielt i en så konservativ landsdel?". Foto: Eva Myklebust

— HumorEt eget rom er viet kontroversene. På veggene ser man avbildninger av ulike kunstverk i offentlige rom som har skapt debatt. På Kjell Nupens maleri «Overmalt postkort» som ble hengt opp i Tinghuset i 1981, står et utsagn fra en som jobbet i Tinghuset på den tiden: «Vi er ikke umælende sauer som finner oss i at et slikt bilde henges opp på vår arbeidsplass» . I en tenkeboble har Jan Freuchen skrevet: «Hvordan kan blått være så kontroversielt i en så konservativ landsdel?»

— Vi gjør dette med en viss humor. Vi vil se på hvordan folks holdninger til kunst i offentlig rom endrer seg over tid. Det er morsomt å se hvordan Nupens kunstverk skapte så mye kontrovers for over 30 år siden, men nå er høyt verdsatt, forklarer Jan Freuchen.

— Mange vil kjenne igjen kunstverkene og kontroversene, og vi ønsker at publikum kan se dem i en større sammenheng, sier Sigurd Tenningen.

Utstillingen åpner lørdag kveld og skal stå fram til 21. desember.