Deres kamp for å overleve, deres selvfølelse, deres savn, deres begjær, deres egenvilje, deres egoisme. Fortalt med håndholdt kamera, og i dette tilfellet føles håndholdt kamera som et riktig kunstnerisk virkemiddel, ikke bare som en affektert måte å prøve og være original på. Det håndholdte kameraet gir økt vilkårlighet, økt nærhet, høy puls. Det rette verktøyet for dette filmverket.

Og slik sett fortoner filmen seg både rått brutal, men med store varmelagre av ømhet like under overflaten, en ømhet som brister på slutten. Men under dette dagnære jaget og dette settet av mennesker som griper blindt eller halvblindt i hverandre, finnes det lag av symbolikk og metaforer. Metaforer og symbolikk for kjærligheten, for menneskelig forfall, for å krasje som menneske, for håp og for det å reise seg igjen som menneske. Filmen har et bredt utvalg av ytterst sikre, ledige skuespillere. Det er ofte som om scener er tatt opp ved hjelp av skjulte mikrofoner og kameraer. Imidlertid, en tolkning, utført av Emilio Echevarria, har en klassisk form, verdighet og kraft. Han spiller en tidligere revolusjonær som har tilbragt mange år i fengsel, som nå lever på bunnen og livnærer seg som leiemorder. Men dypest i han brenner et ønske: Å gjenforenes med sin datter, som han engang forlot for en større saks skyld. Skulle en yte "Elskede kjøtere" full honnør etter fortjeneste, ville en ha trengt langt større albuerom enn hva en avisanmeldelse gir en. Vi avrunder kun med en glassklar oppfordring til alle filmelskere: Se dette verket, det er en fornem filmopplevelse en kan trekke mange tråder ut av, tross brutalitet og en til dels en voldsom form. Elskede kjøtere.

Regi og produksjon: Alejandro Gonzales Niarritu.

Manus: Guillermo Arriga.

Skuespillere: Gael Garcia Bernal. Emilio Echevarria.