— Jeg tror mange opplevde det som magisk. Det var et vellykket eksempel på at mange krefter kan lage noe sammen som blir veldig fint. Det tror jeg er grunnen til at så mange kom. Det var så spektakulært, sier Espen Grjotheim om «Nasareeren» til Fædrelandsvennen.

- Ikke pent og pyntelig

Sommeren 2016 vender han tilbake i Fjæreheia som Jesus:

Espen Grjotheim Foto: Kjartan Bjelland

— Det er en flott karakter å spille. Nå har jeg jo spilt Jesus opp til flere ganger, men sist jeg spilte i Fjæreheia, var jeg mye yngre enn Jesus da han døde. Nå er jeg plutselig mye eldre. - Hvordan spiller man Jesus?

— Forrige gang var jeg opptatt av ar det ikke skulle bli noe søndagsskoleteater. Det skal ikke være pent og pyntelig. Til tider er det ganske intense situasjoner, og dersom man leser det nye testamentet så er mye av det ganske tøft, og det prøver vi også å få fram gjennom musikken.

Sett av 10.000

«Nasareeren» baserer seg på bibelske tekster som norske forfattere har skrevet, og visualiserer bibelfortellingen gjennom musikk og handling. Da «Nasareeren» ble satt opp i Fjæreheia i 2000, så nesten 10.000 forestillingen.

Daglig leder for Kastellet Kultursenter Sølvi Kleiva Ugland, musikalsk ansvarlig Per Elias Drabløs og musikalstjerne Espen Grjotheim Foto: Kjartan Bjelland

— Sjelden har Fjæreheia vært fylt til randen hver eneste kveld. Det var mange som ikke fikk billett til de ni forestillingene som ble satt opp. Mange har spurt om hvorfor ikke setter opp denne forestillingen igjen. Nå klarer vi det. Vi har vært så heldige å få tilbake Espen Grjotheim, som siden sist har blitt en av Norges fremste musikalartister, sa Sølvi Kleiva Ugland, daglig leder for Kastellet Kultursenter, da planene for neste års forestilling ble presentert på Kilden fredag . - Dette er en stor produksjon med ca 130 barn som fra seks år og oppover som må snu døgnet, men det klarer de fint for en periode. Vi vil lage en forestilling for storfamilien som blir en folkevandring til Fjæreheia, og det tror jeg vil skje, fortsatte hun.

Samarbeidsavtale

Planene for forestillingen ble presentert i forbindelse med at Kastellet og Kilden har inngått en ny intensjonsavtale over fem år. I 2016, 2018 og 2020 har Kastellet hovedansvaret for produksjonene i Fjæreheia med støtte fra Kilden, mens i 2017 og 2019 står Kilden alene for produksjonene.

— For Kilden er det viktig å få på plass dette samarbeidet for å stimulere talentutvikling og teaterarbeid blant barn og unge i Aust-Agder. Da er Kastellet en naturlig samarbeidspartner. De kjenner stedet og de har erfaring med å jobbe med barn og unge. Kildens rolle blir først og fremst å bistå med profesjonalitet og teknisk kompetanse, mens Kastellet står som utøvende produsent de årene vi samarbeider, forklarte direktør for Agder Teater, Arild Strømsvåg.

— Jeg kjenner ikke til at et så stort og profesjonelt miljø gjør en så forpliktende avtale som fører til at hvert andre år at denne institusjonen overfører penger til en lokal produksjon. Vi er kjempefornøyde med denne avtalen, sa Jan Inge Tungesvik, medlem av Kastellets styre.