DEN STUNDESLØSE: Rune Andersen som Oldfuks og Jørn-Bjørn Fuller-Gee som Leander. Foto: Torstein Øen
DEN STUNDESLØSE: Rune Andersen som Oldfuks og Jørn-Bjørn Fuller-Gee som Leander. Foto: Torstein Øen
DEN STUNDESLØSE: Rune Andersen som Oldfuks og Jørn-Bjørn Fuller-Gee som Leander. Foto: Torstein Øen
DEN STUNDESLØSE: Rune Andersen som Oldfuks og Trond Høvig som Herr Vielgeschrei. Foto: Torstein Øen
DEN STUNDESLØSE: Premiere er fredag 18. januar. Etter planen skal forestillingen kjøres til lørdag 16. februar. Foto: Torstein Øen
DEN STUNDESLØSE: Kjærsti Odden Skjeldal som Leonora og Britt Elisabeth Haagensli som stuepiken Pernille. Foto: Torstein Øen
DEN STUNDESLØSE: Stuepiken Pernille (Britt Elisabeth Haagensli) er hjernen bak å gifte bort Peder Eriksen (Morten Svartveit) med Magdelone (Anne Ma Usterud). Foto: Torstein Øen
DEN STUNDESLØSE: Det blir forvirringer når den svært svaksynte Peder Eriksen (Morten Svartveit) skal giftes bort med Magdelone (Anne Ma Usterud). Her forveksler han Magdelone med Pernille (Britt Elisabeth Haagensli). Foto: Torstein Øen
DEN STUNDESLØSE: Magdelone (Anne Ma Usterud) og den svaksynte Peder Eriksen (Morten Svartveit) i et lystig øyeblikk. Foto: Torstein Øen
DEN STUNDESLØSE: Magdelone (Anne Ma Usterud) og den svaksynte Peder Eriksen (Morten Svartveit) i et lystig øyeblikk. Foto: Torstein Øen
DEN STUNDESLØSE: Rune Andersens karakter Oldfuks dukker opp i mange ulike roller. Her i en Hitler-lignende utgave. Foto: Torstein Øen
DEN STUNDESLØSE: Rune Andersens karakter Oldfuks dukker opp i mange ulike roller. Her i en Hitler-lignende utgave. Foran Trond Høvig som Herr Vielgeschrei. Foto: Torstein Øen
DEN STUNDESLØSE: Rune Andersens karakter Oldfuks dukker opp i mange ulike roller. Her i en Hitler-lignende utgave. Foto: Torstein Øen

KRISTIANSAND: Når Rune Andersen må snakke tysk i et forrykende tempo, kan det gå ei kule varmt for komikeren. I en av sine tolkninger av spilloppmakeren Oldfuks gjør han nemlig en Hitler-inspirert tysk militær.

— Tysk i det tempoet, er som å løpe 100 meter hekk med vanngrav og innlagt stavsprang, sier komikeren, som gjør sin debut i Kilden i "Den Stundesløse".

Se video fra prøvene til venstre og bildegalleri over!

Vurderer ekstraforestillinger

Forhåndssalget av Holberg-komedien "Den Stundesløse" er så bra at Kilden allerede før premieren vurderer å sette opp ekstraforestillinger.

— Det ser sånn ut. Vi har tatt høyde for at vi må forlenge spilleplanen, sier administrerende direktør og regissør Bentein Baardson til Fædrelandsvennen.

Per fredag ettermiddag hadde Kilden solgt 4000 billetter, og reservert 500, av de totalt 14.500 som er lagt ut for salg til de 21 forestillingene som etter planen skal spilles mellom 18. januar og 16. februar. Men nå kan spilleplanen bli forlenget.

— Det er flott at stykket selger bra. Det er viktig at folk kommer på teater og har det gøy. Vi hadde en tragedie sist, nå er det en komedie, sier Baardson.

Andersen i fri dressur

Ludvig Holberg skrev "Den Stundesløse" i 1723, og Kilden-sjefen har gjort store endringer på komedien. Blant annet har Rune Andersen, som gjør sin Kilden-debut, en tilnærmet fri rolle i sin tolkning av spilloppmakeren Oldfuks. I tillegg er det gjort flere lokale vrier på forestillingen.

— Stykket er en hylles til byen. Handlingen er lagt til Kristiansand, og det snakkes dialekt, sier Baardson.

— Vi har jobbet for å få sørlandsdialekten representert på scenen lenge. I Stavanger, Trondheim, Bergen og Tromsø brukes de respektive dialekter. Nå har vi fått Kilden, og kan være med på tradisjonen. Det er en veldig ordrikdom i dialekt, mener regissøren og direktøren.

Har rocka Holberg opp

Handlingen i stykket går ut på at Herr Vielgeschrei gjerne vil gifte bort sin datter Leonora til tørrpinnen regnskapsfører Eriksen. Men fordi han kaver altfor mye med alle mulige prosjekter og tiltak, lykkes Oldfuks og stuepiken Pernille i å forpurre gifteplanen slik at Leonora i stedet får sin utkårede Leander.

— Vi har rocka Holberg kraftig opp, og det dukker opp personer og ting som absolutt ikke eksisterte for 300 år siden. Men det er moro med galskapen i det, og at Bentein har våget å la oss få gjøre det så vilt, sier Rune Andersen.

Kollega Britt Elisabeth Haagensli mener stykket er aktuelt, til tross for at det er 300 år siden Holberg skrev det.

— Holberg var forut for sin tid, og stykket er ganske aktuelt. Det er ikke så lenge siden Terra-saken, minner hun om.

— Men vi har det fryktelig gøy, da. Det er hyggelig at folk får oppleve teater-teater, og jeg håper folk blir med på leken, sier hun.

Komedie for alle generasjoner

— Det er en folkekomedie som favner alle, fra besteforeldre til barnebarn. Dette kan tre generasjoner ha glede av, sier Baardson, som også synes det er flott at lokale, regionale og nasjonale skuespillere fordelt på tre generasjoner kan samles om en slik produksjon.

Rune Andersen kaller det å få spille sammen med Haagensli formagisk.

— Jeg har et slags romantisk forhold til Pernille(Haagensli, red.anm.). Jeg så henne på tv som liten, og kjennerhenne som en norsk superstjerne. Nå står vi på samme scene ognusser, sier Andersen og ler.

— Det må jeg ta som en kompliment,svarer Haagensli og ler med.