KRISTIANSAND: — Kristiansand og SKMU bør ha større ambisjoner enn å fungere som springrett for museumsdirektører. Jeg forstår veldig godt at Karen Hindsbo har takket ja til jobben i Bergen, men jeg synes det er negativt for kunstlivet i byen at en så dyktig direktør forsvinner så fort, sier Cecilie Nissen. Venstrepolitikeren og daglig leder for Kristiansand Kunsthall er betenkt over at Sørlandets Kunstmuseum nå mister den tredje direktøren siden høsten 2009. Det er ennå ikke gått to år siden Karin Hindsbo ble tatt imot med åpne armer som ny direktør ved SKMU. Her har hun alt markert seg så positivt at hun nå er headhuntet til jobben som direktør for KODE - Kunstmuseene i Bergen hvor hun begynner i februar.

Forsvinner: Karin Hindsbo: SKMU-direktør januar 2012 - februar 2014. Foto: Tore André Baardsen
Forsvant: Pontus Kyander: SKMU-direktør 2010 - 2012. Foto: Tore Andre Baardsen
Forsvant: Erlend Høyersten, SKMU-direktør 2004 - 2009.

Også forgjengeren, finske Pontus Kyander satt bare to år i stillingen før han forsvant til en større og viktigere jobb som direktør for Kunstmuseet i Trondheim. Før den tid hadde Erlend Høyersten vært SKMU-direktør fra 2004 til 2009. Det er han som nå forlater KODE til fordel for kunstmuseet i Århus.

Politisk ansvar

— Dette at direktører fyker rundt på denne måten er et problem i hele landet, og ikke bare her, sier Cecilie Nissen.

— Men hvem har ansvaret for at Kristiansand ikke er en så fristende kunstby at direktørene blir sittende ut åremålet på seks år?

— Dette stiller krav til det politiske lederskapet. Det er ikke tvil om at Bergen i dag er en mer spennende kunstby enn Kristiansand. Et kunstmuseum legger viktige premisser for institusjonene rundt seg. Samtidig er museet avhengige av disse for å ha noen å spille på, og her i byen er disse institusjonene underfinansiert, sier Nissen. Med klar adresse til kuttene i bevilgningene til hennes egen Kristiansand Kunsthall og Agder Kunstsenter.

— Jeg har ikke hørt noen reaksjoner på at direktøren nå drar, og det virker som man ikke synes det betyr noe.

Uenig direktør

Den avtroppende direktøren Karin Hindsbo er ikke enig:

— Jeg synes det er litt underlig å se dette som negativt. Det at jeg har blitt headhuntet til denne jobben må jo bety at Kristiansand og SKMU har markert seg positivt. Vi må jo også huske at det i utgangspunktet er snakk om åremål, og det er jo nettopp for å sikre dynamikk på institusjonene, sier Hindsbo.

— Det må da også være positivt at SKMU har klart å ansette direktører som er attraktive for de største aktørene på den nordiske kunstscenen. Det er heller ikke mange regionale museer som har så sterke bånd til store institusjoner som KODE i Bergen og ARoS i Danmark, slik SKMU nå får, sier Hindsbo.

Hun mener dessuten Nissen tillegger henne for stor betydning:

— Hun later til å glemme at vi har en meget dyktig fast ansatt stab på SKMU som gjør en viktig jobb for kontinuiteten. I 2012 gikk vi gjennom en omfattende prosess fram mot den nye strategien vår som skal ha fokus på forskning og formidling vårt regionale utgangspunkt. Dette er altså noe vi har utarbeidet i fellesskap, og ikke noen ideer jeg kom seilende inn fra venstre med.

Imponert styreleder

— Karin Hindsbo har på kort tid gjort SKMU til et av de ledende kunstmuseene i Norge. Selvsagt hadde vi ønsket at hun hadde blitt værende, men vi har forståelse for at hun ikke gjør det når hun nå har blitt headhuntet som ny direktør for KODE i Bergen, sier styreleder Per Norstrøm i SKMU. Han mener det må ses som positivt at SKMU har en direktør som er attraktiv for andre og større institusjoner. Søknadsfristen til jobben som SKMU-direktør går ut 1. desember.

— Det er for tidlig å si noe om søknadene. Vi har følere ute i både Norge, Sverige og Danmark, sier Norstrøm.

— Dere skal ikke headhunte noen selv, da?

— Det er det for tidlig å si noe om.