KRISTIANSAND: — Til søkerne kan jeg bare si at Kilden er et eventyr. Den som får jobben er veldig heldig, sier Forthun til Fædrelandsvennen.

Hun tiltrådte våren 2009, da teateret fortsatt var i Kongens gate, men avviser at hun gir seg midtveis i sin andre fireårsperiode.

— Nei, jeg var ansatt for fire år, men valgte å ta to år til fordi jeg ikke følte meg ferdig. Å ta fire år til ble for mye av private årsaker, sier Forthun. I januar 2015 vender hun tilbake som frilansregissør og pedagog i Oslo, og stillingen i Kilden er nå utlyst.

Det blir ansett for å være en attraktiv jobb:

— Antall teatersjefstillinger i Norge er så få at de alltid vil være attraktive, sier redaktør Hild Borgchevink i Scenekunst.no.

Lang søkerliste

— Da Oslo Nye Teater nylig søkte etter ny sjef fikk de en lang søkerliste med veldig kvalifiserte folk, fortsetter hun.

Det er bare to uker siden styret ved Oslo Nye ansatte danske Kim Bjarke (54) som ny teatersjef etter Catrine Telle som går av til nyttår. Da søknadsfristen gikk ut i november hadde de 14 navn på søkerlisten, og i tilegg til Bjarke, var svenske Anders Algård og norske Kjersti Horn med i finaleheatet.

Regissør Kjersti Horn (35) er datter at riksteatersjef Ellen Horn, og 10. mai er hun premiereklar med "Khairos", en politisk opera om Olje-Norge på operaen i Bjørvika.

Redaktør Borchgervink tror ikke det er et minus at Kristiansand ligger en smule perifert på den nasjonale kunstscenen:

— Nei, tvert imot vil jeg tenke helt motsatt. Det kan være et stort pluss å komme til et teater som ikke har en lang historie og som har så gode fasiliteter, sier hun.

Også kulturkommentator Agnes Moxnes i NRK mener sjefjobben i Kilden bør trekke søkere:

— Det er et nytt og fantastisk hus med store muligheter, så det bør være en attraktiv jobb, sier hun.

Store utfordringer

Fusjonsmodellen mellom det unge teateret, Kristiansand Symfoniorkester og Opera Sør er imidlertid helt ny, og Moxness mener det krever styrke:

— I spenningsfeltet mellom et helt nytt bygg og en ny administrasjon skal de også bygge seg opp som teater, og det er store utfordringer å ta tak i for en ny sjef. Man må ha sterk kunstnerisk vilje for å gå løs på en sånn oppgave, sier hun.

Teaterkritiker Karen Frøsland Nystøl mener også jobben krever styrke:

— Den nye teatersjefen må ha store kunstneriske ambisjoner og ikke være redd for å gå på en smell, sier Frøsland Nystøl fra Lista som har vært kritiker for NRKs Kulturnytt siden 2008. Hun synes Forthuns ambisjoner var spennende, men savner resultater:

— Det var helt unikt at hun startet dramatikerverkstedet og koblet forfattere som Karl Ove Knausgård og Mirjam Kristensen opp mot sterke dramatikere som blant andre Arne Lygre. Men etter to enaktere av variabel karater, virker det som om det har rent ut i sanden, sier hun.

— Jeg synes også de fikk en tung start i Kilden med Askildsen-stykket. Mange sørlendinger var begeistret for det, men det var ikke spesielt godt teater, mener Frøsland Nystøl.

"Den stundesløse" som gikk for fulle hus så hun ikke, men vil ikke kritisere Forthun for å være for "folkelig":

— Nei, jeg har stor forståelse for at teatre må tjene penger, og forsto at stykket var godt likt. Men det Kilden trenger er teater som utfordrer i større grad, og den nye sjefen må våge å gå nye veier for å trekke et nytt publikum, mener NRK-kritikeren.

Ingrid Forthun er ikke enig i at satsingen på nyskrevet sørlandsdramatikk har rent ut i sanden:

— Nei, høsten 2014 setter vi opp "Jeg kommer tilbake i kveld" av Gaute Heivoll, og det er jeg veldig fornøyd med, sier hun.