John le Carré:

Single & Single

Roman

Oversatt av Isak Rogde

Cappelen Temaet og temaets struktur i John le Carrés siste roman "Single & Single" er, som alltid hos le Carré, kløktig og omhyggelig uttegnet. Det er et godt og omfattende kart som gis oss, for å bruke det bildet.

Det dreier seg, i utgangspunktet, om en forretningsadvokat fra firmaet "Single & Single" som blir skutt, på beste gangsterfilmmanér i en tyrkisk dalkløft, uten at han skjønner hvorfor. Men: En mer enn aner at drapet på ham har forbindelseslinjer til andre og nesten samtidige hendelser i en rolig havneby i Devon, om bord på et skip i rom sjø i Svartehavet, i Londons hektiskhet der en forretningsmann forsvinner uten å etterlate seg et sukk. Pluss det faktum at en kontantsum på over fem millioner pund ankommer en mottager som overhodet ikke forstår hvorfor pengene har funnet veien til ham. Russland befinner seg i et nykapitalistisk kaos, tør en vel definere det som. Og Mr. Tiger Single i firmaet "Single & Single" tilbyr, med kynisk generøsitet, sine tjenester og råd til russiske nyrike. Penger flyter inn i hans mangfoldige hvitevaskingsmaskineri og fordeles videre i et verdensomspennende edderkoppnett av våpenslag og narkotika. Opp i det hele aner Mr. Single en ny konkurrent, muligens en ny fiende: Sin egen sønn. I "Single & Single" utlegges ikke bare de rene spenningsmomenter i handlingsstrukturen, det er langtfra "bare" de tikkende dramatiske linjer i dette langsomt dreiende dramahjulet som skildres. le Carré går dypere og videre enn som så: Vi får klarlagt årsaker helt tilbake før dramaets graviditet begynner. Og le Carré gir oss hele kjeden av virkninger omkring dette i bunnen meget kyniske spillet. For hva le Carré tegner opp med beske farver, er et spill. Ikke et spill for spillets skyld, slik lidenskapelige pokerspillere utfører, men et spill tuftet på pengebegjær og ulike, skiftende former for maktsult. Og selv om spillet har sin sofistikerte overtone, er det ganske grimt og grumt, hvor tonen er falsk og konklusjon og løsning ofte er drap. le Carré har en vignett i romanen hvor det heter: "Menneskeblodet er en vare". Det tør stå som romanens dypeste grunn og dens overbygning. Det er det disse 326 sidene handler om. "Single & Single" føles mer som en ren thriller omkring kjøp og salg av våpen, narkotika og mennesker, delvis i ly av nye gangstervelder, enn det er en roman om eller omkring spionasjens skyggeverden. Som alltid hos John le Carré er det hele fyndig og intelligent utført. Men en kan ikke fri seg for å savne le Carré slik han fremsto i tidligere romaner. Ikke temamessig, temaene hans er interessante, de fengsler sterkt. Nei, vi snakker om formen hans. For le Carré er blitt pratsom. Han snakker i én lang strøm, med innskutte bisetninger og rappe assosiasjoner. Og iblant føles det for mye, altfor mye, og da minner han om en av disse gamle menn på en pub som sitter og holder lange enetaler, med innlagt latter for seg selv, for et halvsluknet publikum. En savner formen og stilen fra romaner som "Spionen som kom inn fra kulden", "Speilkrigen" og "En liten by i Tyskland". En savner disse romanenes stramhet, en savner de resolutte setningene, en savner de klare, entydige bildene, en savner de konsise redegjørelsene. Men for all del, en omstendig og pratsom le Carré er jo langt å foretrekke fremfor en faktamanisk og endimensjonal spenningsforfatter. Knut Holt(May 6 1999 13:25)