Å forsvare opphavsretten er ikke det samme som å forby fildeling, mener Jon Bing, som regnes som en av verdens ledende eksperter innen rettsinformatikk.

Han mener manglende kunnskap er et av de sentrale poengene i fildelingsproblematikken.

Bing deler dermed flere av tankene til den kanadiske filmskaperen Daniel Cross i EyeSteelFilm om at manglende lærdom og informasjon til unge om hvordan de skal laste ned, skaper et stort skille mellom rettighetshaverne og nedlastere.

Cross var nylig foredragsholder på et seminar på Filmens Hus for å snakke om opphavsrettigheter.

– Hvorfor vil du stoppe ungdommen uten engang å diskutere med dem og ta del i hvordan de bruker nettet? Det er ikke rettferdig å saksøke unge folk. Hvis vi forteller barna våre at de kan bli alt det de ønsker å bli, og vokse til deres absolutte potensiale, så må vi også forklare dem hvordan fildeling fungerer. Dette er et tema det ikke har vært mye lærdom om. Det har ikke akkurat vært stort påtrykk fra de eldre, som kan forklare «slik gjør du når du deler filer», sa Daniel Cross til filmbransjebladet Rushprint.

Forsvarer opphavsretten

Bing tror det blir vanskelig å møte fildelingsproblematikken med forbud. Han finner konfliktlinjen mellom rettighetshaverne og nedlastere interessant.

– Å forby fildeling er som å skulle forby eller regulere å snakke høyt. Å forsvare opphavers rett til å kontrollere bruk av egne arbeider, er jeg sterkt for. Hvorvidt de to spørsmålene henger sammen er interessant, men ikke selvfølgelig, sier Bing.

Da rettssaken mot grunderne av den svenske torrentsiden Pirate Bay pågikk i januar, sa Bing:

— Pirate Bay driver helt åpenlyst ulovlig virksomhet. Alle tidligere dommer tilsier at også medvirkning til formidling av ulovlig opplastede filer er straffbart. Piratene er flinke til å peke på at det er store og griske selskap som står bak kravene, men vi skal huske på at norske jazzband og små artister også er offer for dette.

Overvåker inntil videre

Mens fildelingsdiskusjonen pågår, har advokatfirmaet Simonsen i Tromsø fått en midlertidig konsesjon til å loggføre personsensitiv IP-informasjon i sin jakt på pirater som driver med ulovlig fildeling.

Konsesjonen ble opprinnelig gitt 27. novemer 2006, og er allerede forlenget en gang. Forlengelsen gikk ut 1. juni, men Simonsen har fått tillatelse til å fortsette frem til Datatilsynet avgjør om konsesjonen skal forlenges ytterligere.

I april åpnet Post- og teletilsynet (PT) for at Simonsen kunne kreve utlevering av personsensitiv informasjon med utgangspunkt i loggført IP-adresse mistenkt for ulovlig fildeling, uten å gå via politiet.

— PT-vedtaket kom like overaskende på oss som alle andre, sier Guro Slettemark, seniorrådgiver i Datatilsynet til Teknisk Ukeblad.

Evolusjonens veiskille

– Det er trist at rettighetshaverne konkluderer med at de vil stoppe evolusjonen. For de vil feile totalt. Uansett hvor rike de er, hvor mange advokater de har og hvor aggressivt de oppfører seg, så er de ikke i stand til å stoppe den progresjonen som nå er i ferd med å skje, sa Cross.

Han fortsetter:

– Det er et større problem at folk laster ned musikk, enn med film, fordi det er så mange flere som gjør det. Det tar tid å laste ned film. Jeg husker Napster kontaktet musikkindustrien for noen år tilbake, og tilbydde dem flere millioner dollar. De ble møtt med et blankt nei, og med at musikkindustrien ville saksøke dem ut av eksistens. Det var nok en av de første gangene der evolusjonen møtte et slags veiskille.

Film om opphavsrett

På opphavsrettseminaret på Filmen Hus ble også filmen «A Remix Manifesto» vist. Filmen er laget av filmskaper Brett Gaylor, som i filmen uforsker temaer rundt opphavsrett i vår digitale alder. Filmens hovedperson er artisten Girl Talk, som lager musikk kun basert på sampling. Han møter juridisk motstand med hans utagerende musikkvirksomhet. Men er han kunstner, eller et prakteksempel på en pirat?

Se et utdrag fra filmen her: