KRISTIANSAND: Sony Ericsson er blant bedriftene som profilerer tungt på festivaler. Etter Quarts fall tar også andre store sponsorer med seg pengesekken til andre festivaler, melder Kampanje.

— Vi kommer ikke til å tape noen penger på at Quart-festivalen går konkurs. Vi har hatt en god dialog med Quart-ledelsen, både før og etter fredag, sier markedssjef i SE Norge, Anniken Amdam, til nettstedet.

Heller ikke pizza-leverandøren Peppes Pizza taper penger på at den folkekjære festivalen nå er borte.

— Sånn som jeg ser det kommer vi ikke til å tape penger på dette. Vi har ikke signert noen avtaler enda. Det er mye detaljer som skal på plass, og derfor har vi ved noen anledninger valgt å signere noe sent, sier markedsdirektør Harald Barsod hos Peppes Pizza.

Øyafestivalen, Norwegian Wood, Slottsfjell og ikke minst Hovefestivalen trekkes fram som festivaler som nyter godt av ekstra midler etter Quartfestivalens fall.

Telenor Djuice har vært profilert som sponsor på Quartfestivalen mellom 1998 og 2007. I år hadde telegiganten bestemt seg for å droppe festivalen, til fordel for konkurrenten i øst.

— Jeg tror kanskje Hovefestivalen har truffet festivalpublikummet på en bedre måte. Quart ble etter hvert en dyr hotellfestival, og Hove har blitt en teltfestival. I fjor sponset vi syv festivaler, og det ble etter hvert veldig mye å nå over for å utnytte det på en skikkelig måte, sier sponsorsjef i Telenor, Petter Svendsen, til Kampanje.