BERLIN: — Jeg vet egentlig ikke hva jeg gjør her. Nå føles det som jeg aldri skal drikke mer, sier Erlend Ropstad og kikker med blodskutte øyne ut over 17. juni-alleen i Berlin.

BAKRUS

Venndølen har ingen mulighet til å skjule en kraftig bakrus. Anført av en ivrig direktør for selskapet Rec 90, ble Ropstad dratt ut på en heidundrende galeitur downtown Berlin natt til i går. Det passet bare middels siden han i går sto foran sin livedebut i Tyskland. Det skjedde i forbindelse med Rec 90s showcase under Popkomm-messa. Bare 11 norske artister opptrer på årets Popkomm.

Ifølge Rec 90-direktør Torfinn Nergaard fra Bergen skulle det i går være til stede flere tunge bookingagenter på spillstedet Mudd Club hvor Ropstad spilte.

— Dette skal bidra til å bygge opp Erlend i det tyske markedet, sier Nergaard.

— Å. Ja, jeg hadde en mistanke om at han hadde noen planer om tung Tysklandslansering. Det er bra å ha noen som tenker for meg sånn at jeg kan konsentrere meg om å lage musikk, sier Ropstad lettere ironisk bak solbrillene.

25. august kom debutfullengderen «Bright Late Nights» ut i Tyskland og Benelux.

Responsen har vært umiddelbar, og akkurat nå er Ropstads fengende singel «My Third Cup» plassert på A-lista til belgiske Radio 1. LOVORD

Samtidig har tyske anmeldere vært fulle av lovord om venndølens lavmælte songwriteruttrykk.

«Perfekt for kakao og sofakvelder», skriver tyskerne. Det skrev for øvrig norske anmeldere også, uten at Ropstad foreløpig har blitt noen norsk salgssuksess. Men alt norsk klinger fremdeles ekstra rent i tyske ører, enten det handler om dødsmetall eller Wenche Myhre.

Berlin er byen hvor du finner reklameplakater for norgesferie på annethvert gatehjørne.

Og med et marked på 82 millioner mennesker skal det ikke mye oppmerksomhet til før du selger langt mer enn i Norge.

MER INNE

Samtidig har Trendbladet Intro spådd Erlend Ropstad som «en av de neste tingene å se opp for fra Norge» etter å ha oppsummert merittene til en rekke norske utenlandssuksesser som for eksempel Turboneger.

— Slikt noe gjør meg ikke nervøs. Det er egentlig bare bra. Hvis ingen hadde skrevet om meg ville jo ikke noen komme og høre meg heller. Nå må jeg bare gi det jeg har, sier den Oppdals-bosatte venndølen som knapt tidligere har satt sine lange bein i Tyskland.

— Jeg vet veldig lite om hvordan ting fungerer her, men det virker som jeg er relativt tungt markedsført. Samtidig er det fremdeles «Word of mouth» som er det viktigste, sier Ropstad, som har foran seg en liten turné til Geneve og Zürich før turen ender i Reperbahnfestivalen i Hamburg. Innbakt i turen er også et møte med et stort, nederlandsk bookingbyrå i Amsterdam. «Bright Late Nights» skal til høsten markedsføres ytterligere med en litt større turné.

— Egentlig hadde jeg trodd at tiden nå var inne til å spille inn en plate til, men det ser altså ikke sånn ut, sier Ropstad.

— Har du materiale til det?

— Åh, masse! Og det er mye bedre enn «Bright Late Nights».