KRISTIANSAND : Egentlig skulle hun vært på kulturhusturné denne uka. Spilt låtene fra den ferske plata "FlashBlack", som har fått strålende mottagelse fra store deler av norsk musikkpresse. Men Hanne Kolstø sitter hjemme i leiligheten sin i Kristiansand med senebetennelse i begge armene. Og en skulder. Smertene har vært der helt siden Canal Street i sommer, og i Bergen forrige fredag sa det stopp.

— Jeg våknet opp med voldsomme smerter i hånda, og hadde problemer med å kle på meg. Da gikk det ikke lenger, sier Kolstø, som har måttet utsette alle konserter i to uker.

— Man vil aldri avlyse, og man vil ikke skuffe noen. Jeg har stått på scenen med spybøtte, og gjort konserter nesten uten stemme, men når kroppen sier stopp så må man roe ned et par hakk, sier hun. Motvillig. For er det noe Hanne Kolstø hater, så er det å være i ro. Men hun vil ikke klage.

— Senebetennelse er en folkesykdom. Mange har fått det, og nå er det min tur. Jeg håper bare ikke det tar altfor lang tid før jeg kan spille igjen, sier hun.

Ny video

I kjølvannet av utgivelsen av "FlashBlack", gir hun nå ut video nummer to fra plata. Sangen er "Carousel", som ble skrevet i et ledig øyeblikk i studio, på en gammel og ustemt fele som Kolstø tilfeldigvis kom over.— Jeg syntes nesten låten var for enkel. Jeg følte at den hadde blitt laget før. Men den ble ganske rocka etter hvert, og mange har sagt den er det sterkeste kuttet på plata. Jeg hadde lyst til å lage dansevideo til den, for den har en veldig dansbar greie i seg, forklarer Kolstø, som fikk med seg Kristiansand-regissør Fred Arne Wergeland på laget, akkurat som på "The City" fra debutplata.

— Det er alltid gøy å jobbe med Fred Arne. Det føles riktig. Estetikken hans kler musikken min. Han jobber hardt og har et veldig godt blikk, forklarer Kolstø.

Typisk norsk

regi_001.jpg Foto: Kristin Ellefsen

Wergeland stilte opp uten betaling. Det samme gjorde de fleste andre involverte. Og sånn ble "Carousel" en tvers gjennom profesjonell video, til minimalt med kostnader.— Det er et mysterium hvordan vi har fått det til, sier Wergeland, som har gjort opptak i Oslo, Kristiansand, Tynset, Honningsvåg og på Røros.

Mens videoen til The City tok temperaturen på Kristiansand, tar "Carousel" ett steg videre.

— Denne gang er videoen et bilde på Norge. Det typisk norske, og hva man gjør for å slippe unna dagliglivet, forklarer kristiansanderen.

Improviserer

Wergeland jobber til vanlig med film og tv-produksjon, og har ingen ambisjoner som musikkvideoregissør. Men synes sidespranget fungerer som en fin mulighet til å eksperimentere.

— Det jeg driver med til vanlig er i veldig kontrollerte former. Når jeg jobber med Hanne får jeg muligheten til å improvisere og ha det litt gøy, sier regissøren, som naturligvis er en stor fan av Kolstøs musikk.

— Jeg kunne ikke gjort dette uten å digge musikken. Bildene og musikken blir ett i et slikt format. Man må nesten like låten, dersom man skal like videoen, forklarer Wergeland. Og røper at det allerede foreligger planer om å fullføre en trilogi på Kolstøs neste plate.

— Vi har tatt tempen på Kristiansand og Norge. Neste gang blir det verden. Men da er det slutt. Hvis vi ikke går for verdensrommet også. Men da må vi nok ha et budsjett. Jeg hører det er dyrt å dra dit, sier han.