KRISTIANSAND: Foran et fullsatt Kick lanserte styreformann Ansgar Gabrielsen den nye strategien til Cultiva. Fokus blir på tiltak og prosjekt som i særlig grad vil styrke barn og unges livssituasjon, og regner med å dele ut 15 millioner kroner årlig de neste tre årene.

Blandet mottagelse

Gabrielsen viste til hele begrunnelsen for Cultiva da han lanserte den nye strategien, og der står det at Cultiva skal bedre levekår og sikre arbeidsplasser. Verktøyene er kunst, kultur og kunnskapsinstitusjoner.

Strategien fikk en blandet mottagelse på Kick. Organisasjoner som jobber med barn og unge var begeistret, mens de andre kulturaktørene mente dette blir for smalt. De stilte også spørsmål ved om ikke dette egentlig er en kommunal oppgave.

Egne prosjekter

Cultiva fremhevet også tre delemål. De vil satse på talentutvikling og kompetanseutvikling. I tillegg vil styret åpne for nye muligheter som dukker opp, der styret finner det særlig viktig for byen at Cultiva involverer seg i.

Gabrielsen fortalte at Cultiva allerede nå har mange gode ideer og prosjekter som nå skal vurderes.

Cultiva skal også endre arbeidsform. Stiftelsen vil Ikke lenger sitte passivt og motta søknader, men selv definere prosjekter, for deretter å gå ut og søke etter passende samarbeidspartnere.