KRISTIANSAND: — Her har jeg fått flotte oppgaver å arbeide med, og jeg opplever det som veldig utviklende. Jeg kjenner meg vel her i byen og har virkelig noe å gjøre, sier Even Lynne. Han er engasjert som skuespiller ved Agder Teater i ett år fra i sommer og har funnet seg godt til rette i Kristiansand. Trivselen har en årsak ut over det rent arbeidsmessige. Han har kjæreste i Kristiansand. Ida Svendsen fra Birkeland er legestudent og har for tiden turnustjeneste i Kristiansand. Det faktum at de får tilbringe et år i samme by får Even til å understreke at engasjementet ved teatret passer perfekt. I går kveld var det premiere på Hamsuns Mysterier, der Even spiller hovedrollen som Nagel. Nå skal han gjøre dette hver kveld fram til midt i desember, og i januar og februar blir det skoleforestillinger og åpne forestillinger rundt om på Agder. Selvsagt var Even svært fortrolig med denne rollefiguren lenge før premieren. - Jeg leste romanen første gang som syttenåring og husker at jeg identifiserte meg enormt med Nagel. Da jeg plukket opp boken nå merket jeg at det hadde gått en del tid. Jeg irriterte meg over alle disse utspillene han har mot ulike personer i samfunnet den gang. Det ligger en nesten pubertal, litt slitsom, fanatisme der. Nagel er fanatisk opposisjonell i enhver situasjon, og opposisjonen er aldri saklig begrunnet. Den fremstår mer som et personlighetstrekk. Dette er ikke noe jeg ønsker å identifisere meg med i dag, sier han. Han opplever Nagel som svært ensporet og samtidig dobbel. - Han svinger mellom en latent fascisme, eller forakt for det svake, og en veldig solidarisk medlidenhet med den som blir undertrykt, konkretisert til Minutten. Han forsvarer Minutten mot mobbingen, samtidig ydmyker han ham, sier han. Gjendiktning

Han understreker at dramatiseringen er svært annerledes enn romanen. - De som venter seg en klassisk dramatisering av romanen vil kanskje bli skuffet. Det er snarere en gjendiktning vi presenterer på scenen. Derfor kan det jo kanskje være like bra at Mysterier er en bok som flere har hørt om enn lest. Det gjør at folk flest ikke har en klar oppfatning av hvordan Nagel skal være. Vel, en gærning i gul dress forventer man seg nok, men det er også noe mer, sier han.Han mener teaterstykket handler om evig aktuelle ting; kjærlighet og stolthet. - Nagel har en voldsom evne til å fascinere andre mennesker og til å vekke kjærlighet, som for eksempel hos Dagny. Men han er like flink til å ødelegge det han selv bygger opp. Han er paranoid i sin stolthet. Slik oppstår det tragiske, det rystende og det fascinerende. Jeg synes det er sterkt, og det sier mye om de problemene mange opplever i forhold til kjærligheten, mener han. Teaterbakgrunn

Even Lynne gikk ut fra Statens Teaterhøgskole i 1998. Trangen til å drive med teater våknet tidlig hos ham. - Mor har alltid vært veldig teaterinteressert. Hun har til og med skrevet flere skuespill som er fremført med amatørgrupper av ulike slag, så sånn sett har jeg en slags teaterbakgrunn, sier han.Begge foreldrene er lærere og hele familien sokner til Steinerskolen. Even har hele sin skolegang derfra, bortsett fra ett år da han prøvde seg i den offentlige skolen. Han mener Steinerskolen gir en klassisk-humanistisk dannelse i gresk ånd, og er glad for hva han har fått med seg. - På Steinerskolen kom vi tidlig i kontakt med teater, og da mener jeg teater med stor T. Vi møtte Shakespeare i femte klasse, og ble med jevne mellomrom tvunget til å stå på scenen. På videregående var jeg med i en frivillig teatergruppe som laget sin egen oppsetning. Det ble en stor opplevelse for meg, noe som satte dype spor, forteller han.Siden ble det et år i Tyskland, på tysk Steinerskole, deretter studier på Blindern og dramalinjen på lærerskolen. - Dramastudiet i lærerutdanningen var utrolig gøy. Det gikk døgnet rundt, det var som en fest. Inspirert av alt vi holdt på med der, søkte jeg teaterhøgskolen, og kom inn, forteller han.Han har sett de enorme kreftene det er i drama og teater i forhold til pedagogikk og oppdragelse. - Dette har jeg stor glede av nå når jeg jobber med barneteatret her i Kristiansand. For det første er det en stor glede å jobbe med unger. Man erfarer at barn er barn. Det kan aldri bli snakk om noen kadaverdisiplin med dem. Og det er godt mulig at vi har lekt litt for mye fram til nå, vi skal tross alt presentere en forestilling for mange tusen mennesker. Men jeg mener vi må ha lov til å tenke på oss selv også i prosessen. - Dere skal spille Ronja Røverdatter. Hvordan opplever du å jobbe med en tekst av Astrid Lindgren?- Det er skrevet så mye pjatt for barn. Jeg synes Astrid Lindgren er en av de som har en dypere klangbunn i det hun har skrevet. Hun skaper bilder med en visuell og kulturell dybde. Disse bildene gir barn mat. Andre har oftere en utarmende effekt.- Hva sikter du til med andre?- Mye av det populærkulturen og den politisk korrekte pedagogiske barnelitteraturen stiller med, sier han, og trekker fram folkeeventyrene som motsats. - I eventyrene, som også hos Astrid Lindgren, møter vi en dramatisk og billedmettet verden hvor det onde også er sterkt til stede, men hvor det skildres på en måte som likevel gir gode krefter til barna. De bildene vi gir barn som små blir til et indre landskap som vi bærer med oss hele livet. Derfor er det så viktig at det er solid kost vi gir barna, sier barneteaterinstruktøren. Bok om demokrati

Over jul kommer Even Lynne med sin første bok. Den handler om lokaldemokrati. - Jeg var veldig engasjert i organisasjonen Mer demokrati i forbindelse med saken om rivingen av Svartlamoen i Trondheim. Denne saken, som ble en kommunal prestisjesak, gav meg anledning til å tenke igjennom mulighetene for å utvikle demokratiet, skape et mer differensiert demokrati enn det vi har nå med anledning til å avgi en stemme hvert fjerde år. Hvorfor kan vi ikke oftere stemme på sak, medvirke uten å være medlemmer av et parti vi kanskje bare er enig i halvparten av programmet til, spør han.Som seminardeltaker på Vitenskapsakademiet ble han lagt merke til av forlaget Pax, og invitert til å skrive om sine erfaringer fra demokrati-arbeidet. - Jeg var ferdig med manus en uke før jeg begynte på prøvene til Mysterier, så nå går boken sin gang mot utgivelse like over nyttår, sier Even Lynne. Men på det tidspunkt her han altså på turné med Mysterier på Agder.