KRISTIANSAND: — Jeg har ikke kjøpt ny kjole, jeg kommer til å bruke en gammel. Jeg er imot at overskriftene skal dreie seg om klær, sier Annbjørg Lien, før hun reiser til Stavanger som nominert til Spellemannprisen.

Og egentlig er hun imot at musikk skal rangeres også.

— Det er uinteressant å sette forskjellige produksjoner opp mot hverandre, og det er umulig å gjøre det på en riktig og rettferdig måte. Når det er sagt: Jeg synes Spellemannprisen er en fin markering og fremvisning av norsk musikk, så lenge den blir gjort med respekt, sier hun.

Lien er nominert med albumet "Khoom Loy" i kategorien Folkemusikk/tradisjonsmusikk, som ikke alltid har blitt prioritert i tv-sendingene. I år skal imidlertid alle kategoriene vises på NRK, noe Lien er godt fornøyd med.

— Man har forstått at det må være respekt for alle sjangre. Det skal være et fagprogram der musikken er i fokus. Tidligere har det glidd litt ut, musikerne og musikken har kommet i bakgrunnen. Det endrer seg nå og det tror jeg alle tjener på, sier hun.

Tror ikke på seier

Folkemusikeren har vært nominert flere ganger tidligere, og hun mener den anerkjennelsen er det aller viktigste.

— Det er veldig mange musikere på et høyt nivå i Norge nå. Det har vært en eksplosjon av unge talenter, og derfor er det stort å bli nominert.

— Men du er vel favoritt i år?

— Nei, for å være ærlig tror jeg ikke jeg vinner. Men det kommer helt an på hvem som sitter i juryen. De andre nominerte er knallbra plater og dette er tre vidt forskjellige produksjoner, så det blir en subjektiv avgjørelse til slutt.

De to andre nominerte i Liens kategori er Niko Valkeapää og Ottar Kåsa.

— Kåsa er en fantastisk spelemann og Valkepaää er en suveren samisk artist, sier Lien.

Men begge befinner seg i helt andre musikalske landskap enn den innflyttede sunnmøringen. På "Khoom Loy" har hun dyrket begrepet verdensmusikk, og laget et album uten landegrenser og uten musikalske begrensninger.

— Det er keltiske, nordiske og asiatiske musikkbilder, indiske og arabiske ting og litt god, gammel amerikansk innflytelse. Litt av alt. Selv innenfor hver enkelt låt er det flere lag med tradisjoner og musikalske sjangre, forteller Lien. Og sier at kreativiteten boblet i innspillingsprosessen.

— Det er deilig å jobbe i et så stort rom. Med så mange forskjellige musikere kan vi svinge innom alt mulig og hente litt fra alt vi liker. Det er som en stor sandkasse med alle favorittlekene våre, sier Lien, som fredag spiller showcasekonsert på Stills Scene i Stavanger i forbindelse med helgens prisutdeling.

Tilhørighet

Ironisk nok er det to sunnmøringer som representerer Kristiansand under årets Spellemann. Annbjørg Lien er egentlig fra Ålesund, men har bodd på Sørlandet i ti år.

— Det er en fin plass å jobbe og være kreativ, det fungerer veldig bra. Man vil jo alltid være innflytter, men jeg føler tilhørighet til både Sunnmøre og Sørlandet. Og hvis jeg kan representere begge stedene også, så er jo det perfekt, sier hun.