OSLO: Etter fjorårets bokutgivelse har Gjerstad blitt reneste popstjernen her til lands. Med snart 90.000 solgte av Ingar Sletten Kolloens Snåsamannen – Kraften som helbreder er det få dokumentarbøker som har solgt bedre. Men det er skrevet om «Snåsakailln» før.

For over åtte år siden kom boka Med varmt hjerte og varme hender ut på Namsos-forlaget Hojem Trykkeri. Forfatter var mangeårig venn av Gjerstad, Arvid Erlandsen.

Så milliondollarspørsmålet er: Hvorfor er boka Snåsamannen en så stor suksess i dag?

Enorm medieverdi

Ifølge NTB var Snåsamannen bare i desember omtalt i 856 artikler, i tillegg til flere innslag på radio og TV. Medieeksponeringen er verdt over ti millioner kroner, ifølge kommunikasjonsrådgiver i reklamebyrået Siste Skrik, Elizabeth Hartmann.

–I det øyeblikket Snåsamannen kommer på forsiden av en stor norsk avis blir han et fenomen alle må forholde seg til. Han blir tatt på alvor. Snåsamannen er da ikke lenger bare for de få med en særinteresse, sier Hartmann.

–Åtte år for tidlig

Forfatter av den første boka om Snåsamannen, Arvid Erlandsen, er heller ikke fremmed for verdien av medieomtale.

–Jeg var selv i Oslo og prøvde å promotere Med varmt hjerte og varme hender, men hverken Aftenposten, Dagbladet eller VG viste noen interesse. Gjerstad er ukjent, var beskjeden jeg fikk, sier han.

–Jeg var åtte år for tidlig ute, ler Erlandsen.

Med varmt hjerte og varme hender solgte riktignok om lag 9000 eksemplarer, og satte med det Trøndelag-rekord. Men til forskjell fra Kolloens bok nådde den aldri ut til resten av landet.

–Det er tross alt Gyldendal som står bak Kolloens bok. Vi var jo på et lite forlag uten noen markedsavdeling til disposisjon, forklarer Erlandsen.

Forlagsmaskineriet

–Kombinasjonen Gjerstad, Gyldendal og undertegnede borget for en seriøsitet i prosjektet overfor nølende og skeptiske bokkjøpere. Det bidro til å få boka gjennom «lydmuren», mener forfatter Kolloen, som fremholder at Gjerstad bevisst valgte landets største forlag.

Forlaget la også opp til en omfattende to måneder lang signeringsturne med besøk hos rundt 60 bokhandler. I tidsrommet 9. oktober–13. desember signerte Gjerstad og Kolloen mellom 6000 og 8000 bøker.

–Det at Gjerstad var med å promotere boka hadde veldig mye å si. De jo slo alle signeringsrekorder. Kolloen og Gjerstad er høstens mest suksessrike par – de fant tonen veldig bra, sier Jan Swensson, redaksjonssjef i Gyldendal.

Kommunikasjonsrådgiver Hartmann fastslår at forlaget har spilt en viktig rolle.

–Et lite forlag vil ikke klare å dra nytte av den enorme medieeksponeringen, sier rådgiveren, som likevel tror suksessen i større grad skyldes fenomenet Snåsamannen enn forfatter og forlag.

Publikumsmagnet

Forfatter Kolloen har rykte på seg for å være en publikumsmagnet, og er ikke fremmed for at han selv spilte en rolle i suksessen.

–Mange sier at boka er skrevet slik at man kan være med å undre seg. Jeg skrev på en veldig ærlig måte. Jeg har problemer med å tro på det uforklarlige. Derfor beskriver jeg i boka min reise gjennom dette mystiske, forklarer forfatteren,

Redaksjonssjef Swensson vedgår at de hadde «gode kort på hånden» med en av «Norges dyktigste biografer».

Tidsånden

«Det vil ødelegge forfatterskapet ditt,» var beskjeden Kolloen fikk fra akademikervenner da det ble kjent at han skulle føre historien om Gjerstad i pennen. Men ting tyder på at tidene har forandret seg.

–Det sjeldne har skjedd at alle lag av folket nå kan mene noe og snakke om slike uforklarlige og eksistensielle ting uten å bli uglesett, sier forfatteren. Etter utgivelsen opplevde han at de samme vennene kom tilbake og ville «være med å undre seg».

Kolloen trekker også frem finanskrisen som årsak til boksuksessen.

–Folk tenker kanskje at når ikke engang de som er mektigst har kontroll, da er det kanskje ikke så rart at det går an med tankeoverføring og helbredelse gjennom berøring. Verdensbildet rakner og det åpner for en ny undring, sier Kolloen. Han legger til at flere slike bøker har fått hard medfart tidligere.

Hovedpersonen

Uavhengig av forlag, forfatter, medier, tidsånd, er det ikke til å komme fra at hovedpersonen – Joralf Gjerstad – har en spesiell tiltrekning på mennesker. Etter å ha behandlet 50000 pasienter, var Snåsamannens varme hender viden kjent også før bokutgivelsen.

–Folk blir beveget av denne medmenneskelige dimensjonen av livssverket hans. Han har brukt fritden sin på å hjelpe folk uten å kreve noen betaling, sier Kolloen.

Også kommunikasjonsrådgiver Hartmann vektlegger Gjerstads person.

–Snåsamannen fremstår ikke som noen fanatiker, men heller som en sympatisk og troverdig person. Snåsamannen er blitt et begrep på noen som kan utføre mirakler, forklarer Hartmann.

Joralf Gjerstad ber nå om at folk ikke lenger kontakter ham, skriver Adresseavisen. Interessen rundt 82-åringen har eksplodert etter boklanseringen. Han er glad og takknemlig for hyllesten fra folk, men ber om at de bruker forstanden når han nå trapper ned virksomheten sin.