SKREDDERSYDD: Bugge Wesseltoft ga lørdag kveld en konsert skreddersydd for Punktfestivalen, der han tolket samspillet mellom akustisk og elektronika-basert musikk. Etter fremførelsen på Kick, remixet Rolf Walltin konserten. Foto: John Kelman

KRISTIANSAND: — Rent kunstnerisk, og det er det viktigste for meg, har årets festival og Punkt 2011 vært de beste for meg, sier Punkts kunstneriske leder Erik Honoré til Fædrelandsvennen.

Festivalen, som startet i 2005, har vokst fra å være liten til å bli middels stor. Etter sju år i Agder Teater flyttet festivalen i fjor til Kilden, men kulturlivets nye storstue ble for stor og kald for festivalen, mener Honoré. I tillegg ble Brian Eno, som den kunstneriske lederen beskriver som "verdens mest kjente produsent og den viktigste edderkoppen i musikkverdenen", hentet inn som kurator.

— Det var en stor bragd, og omdømmemessig var det veldig viktig. Men kunstnerisk ble det ikke den beste festivalen, sier Honoré.

Fokus på remix

Artisten og festivalgrunnleggeren får støtte fra den anerkjente, canadiske journalisten John Kelman, som har fulgt Punkt for det amerikanske musikkmagasinet All About Jazz de siste åtte årene.

VETERAN: John Kelman er på sin åttende Punkt-festival. Canadieren er godt fornøyd med Kick som scene, men mener Agder Teater har vært den beste scenen. Foto: Kjetil Samuelsen

— Punktfestivalen er tilbake. I fjor var det ikke Punkt. Problemet med Eno var at han ikke hadde fokus på remix, og det er det festivalen er. Og Kilden, uansett hvor flott den er, har ikke intimiteten som behøves, sier Kelman.Festivalen har blitt kjent over hele verden for sitt live-remix-konsept, og ved å arrangere årets festival på Kick har man sluppet å flytte publikum til en annen scene for å oppleve remixene.

Nye konstellasjoner

Punkt har bygget en egen remix-alkove på scenen, og ved hjelp av visuelle scene-effekter ble det en opplevelse både å se og høre de remixede konsertene.

— Det er publikum vi lager festivalen for, og de har gitt oss positive tilbakemeldinger på at vi har vært på Kick. Det viktigste for oss har alltid vært innholdet og konseptet med konsert-remix, sier Honoré, som i år har tatt tilbake kuratorrollen, sammen med sin med-kunstneriske leder Jan Bang.

— I år har det vært et mer klassisk Punkt-program, med en del artister som har vært her tidligere, men i år i nye konstellasjoner, sier Honoré, og tenker på duoen Nils Petter Molvær og Moritz von Oswald og trioen David Sylvian, Stephan Mathieu og Christian Fennesz.

- Er på et bærekraftig nivå

Økonomisk har det vært som en gullgruve for Punkt å arrangere festivalen på Kick, som tar omtrent 500 mennesker, fremfor på Kilden. Det har vært tilnærmet fullsatt hver kveld, og Honoré forteller at utgiftene på å leie Kick er en åttendedel av kostnadene ved å leie Kilden.

— Det som er helt sikkert, er at festivalen kommer til å gå med et solid overskudd, isolert sett for i år. En del av overskuddet vil gå til å betale gjeld fra i fjor, men vi er på et bærekraftig nivå, sier Honoré.

— Da går det mot Punkt 2014?

Ikke bare nostalgi i 2014

— Jeg kan ikke se noen grunn nå til at vi ikke skulle ha festival neste år. Det er tiårsjubileum i 2014. Men vi må oppsummere erfaringene ved å være på Kick. Vi ser også at det er problemfritt å gjøre en konsert på Fønix. Vi må velge arena etter type konsert, sier den kunstneriske lederen, som ikke vil si for mye om hvordan jubileumsfestivalen eventuelt blir.

— Vi har navn på blokka, men kan ikke si så mye konkret nå. Men vi skal jobbe med dette allerede nå i september/oktober. En tanke er en nostalgisk utstilling av bilder og video fra tidligere år, men samtidig er det viktig for oss at festivalen ikke blir nostalgisk. Vi skal se fremover, sierer Honoré.

- Ingen annen festival som dette

Utenlandske journalister skryter av Punkt-festivalen.

— Det er ingen annen festival som dette i verden, hvor fokuset er live-remix, sier John Kelman.

Canadieren, som skriver for det velkjente, amerikanske jazzmagasinet All About Jazz, har fulgt festivalen siden dens andre leveår i 2006. Og Punkt er interessant lesestoff.

— Jeg får overraskende mye tilbakemeldinger på det jeg skriver, og artiklene fra Punkt blir godt lest, sier Kelman.

Totalt var over tjue internasjonale journalister akkreditert til årets festival.

— Punkt har et spesielt konsept, med live-remix. Det gjør det interessant for meg, samtidig som vi finner de beste musikerne innenfor jazz og elektronisk musikk, sier tyske Christoph Giese, som skriver for det tyske nettstedet NRWJazz.net.

— Punkt er det neste skrittet. De gjør noe med elektronisk musikk som ingen andre gjør, sier hollandske Henning Bolte, som skriver for stiftelsen Gallery of Tones og magasinet Jazzism i hjemlandet, samt All About Jazz.