KRISTIANSAND: Nå venter Dustefjerten på å slippe til på hovedscenen i Agder Teater.

Forfatter Rune Belsviks historier fra livet i det vesle landet ved bekken, blir opera for hele familien, og premièren er fredag.

– Jeg er veldig fornøyd med rollen, sier Dustefjerten selv, operasanger Håvard Stensvold (bass/baryton).

– For det er ingen som tenker som ham. Han tenker tanker som ingen har tenkt. Og det har vært nyttig å ha forfatteren til stede under noen av prøvene.

Seks sangsolister

Forestillingen «Dustefjerten, kjærleiken og marsipanen» produseres av Opera Sør og skal fremføres tre ganger i Kristiansand og to i Arendal. Det er seks solister på scenen, musikken er komponert av Bertil Palmar Johansson og i orkestergraven sitter Kristiansand Blåseensemble under ledelse av dirigenten Kjell Seim.

Men det er Ivar Tindberg som har den totale oversikten. Han er regissør og skal holde styr på både hovedpersonen, Bollefisen, Oktava, Holesnusken, Kavringreven, Andungen samt alle musikerne. Han er betatt av forfatterens mangfoldige univers.

– Belsviks bøker er fullt på høyde med Ole Brumm og «Den lille prinsen». Her er det mye filosofi med eksistensielle spørsmål i en naivistisk, åpen form. Tenk på Andungen som lurer på hva hun var før hun kom inn i egget, og tenk på Holesnusken som er så glad i å hogge ved, men som ikke vil brenne den. Han vet jo ikke hvor det blir av veden etter at den er brent opp.

Ingen fordommer

– Egner dette seg for operascenen?

– Ja, dette stoffet passer veldig godt for opera. Det er så langt borte fra det naturalistiske, slik opera skal være.

– Men vil barn ha utbytte av en operaforestilling?

– Det både tror og håper vi, selv om de fleste aldri har vært på opera eller musikkteater før. Barn har ikke fordommer mot opera, de stiller kanskje litt åpnere enn andre. Her er det sang hele tiden, og det blir flott musikk som barn kan like, sier Tindberg.

Han har allsidig erfaring som både skuespiller, musiker, teaterregissør, dramaturg og tekstforfatter. Han har hatt oppgaver ved blant annet Den Nationale Scene i Bergen, Trøndelag Teater, Det Norske Teatret, Oslo Nye Teater, Riksteatret, Den Norske Opera og Latter. Nå gleder han seg til premièren.

– Belsvik selv var veldig begeistret på siste prøve, og det var vi alle glade for, vi som skal forvalte hans figurer og hans stoff, sier Tindberg.