Øystein Meland frykter store overskridelser. Skriv din mening om teater— og kulturhuset nederst i artikkelen:

KRISTIANSAND: - Jeg er kommet til den overbevisning at det nye teater- og konserthuset i Kristiansand, Kilden, ikke lar seg realisere innenfor de kostnadsrammer som er gitt. På toppen av det komme den betydelige kostnadsstigningen i bygningsbransjen. Når verken prosjekteier eller styret vil lytte til mine innspill om hva som bør gjøres for å få prosjektet under økonomisk kontroll, så har jeg tatt konsekvensene av det, og sagt opp.

TVILER STERKT

Øystein Meland presiserer at det er hans egen tro og tvil som ligger til grunn for beslutningen om å fratre. Han har sagt opp jobben sin i det rådgivende ingeniørfirmaet PTL. Det er dette firmaet som formelt sett har fått kontrakten som prosjektleder, og som deretter har tildelt jobben til doktor ingeniør Øystein Meland. Han fortsetter i jobben til det er funnet en ny prosjektleder.

Deretter blir det deltidsundervisning på HiA og et forskningsprosjekt.

1,1 MILLIARD KRONER

Teater- og konserthuset i Kristiansand har en kostnadsramme på 1,1 milliard kroner i 2003-priser, og er forutsatt finansiert med 700 millioner lokalt, fra kommunen og fylkeskommunen, og 400 millioner fra Stortinget.

— Det finnes folk i bygningsbransjen som mener man kan vente prishopp på opp mot 500-600 millioner på Kilden?

  • Det er beløp jeg ikke har noe forhold til. Men at det bør legges inn en betydelig reserve i prosjektet er åpenbart, etter mitt syn, sier Øystein Meland, uten at han vil tallfeste det.

— Det er en flott prestisjejobb å være prosjektleder for teater- og konserthuset i Kristiansand. Men nå kan jeg ikke se at det er mulig å realisere prosjektet innenfor de økonomiske rammer som er gitt. Overskridelsene vil etter mitt skjønn beløpe seg til betydelige summer, og når det i prosjektet ikke blir tatt høyde for dette, så vil jeg ikke lenger sitte som prosjektansvarlig for Kilden, sier Øystein Meland.

SYNDEBUKK

Han minner om at det erfaringsmessig alltid er den som sitter nærmest og som har det løpende ansvaret for den utøvende rolle i prosjektet som blir gjort til syndebukk når et stort, omfattende og prestisjetungt prosjekt går i grøfta, økonomisk.

— Den som sitter med hånden på roret får ansvaret for grunnstøtingen når losen har gått fra borde, sier han, og bruker et bilde fra navigasjon til sjøs.

Øystein Meland mener at han som prosjektleder også må ha et sideblikk til sin egen person, sin faglige integritet og sitt renommé.

  • Hva bunner problemene i?

  • Jeg har ikke gått til dette skritt for å ramme Kilden og synes ikke det er noe kjekt at Fædrelandsvennen begynner å skrive om dette. Det er likevel et faktum, slik jeg ser det, at verken prosjekteier eller styre har villet lytte til mine råd og advarsler. Det er dette jeg tar konsekvensen av. Så kan det meget vel tenkes at noen andre mener at jobben kan gjøres innenfor de rammer som er gitt. Det er greit.

Skriv din mening om teater- og kulturhuset nederst i artikkelen: