Debutalbumet til Pearl Jam solgte over 12 millioner eksemplarer etter utgivelsen i 1991. Bandet og albumet surfet på grønsjbølgen og de konkurrerte med Nirvana, Alice in Chains og Soundgarden om å være størst i sjangeren. Nå varsler bandet at fansen kan se fram til en særdeles omfattende gjenutgivelse av det mest populære albumet de har gitt ut. Via sine nettsider presenteres det nå planer om hele fire ulike spesialversjoner av albumet.

Remaster

Produsent Brendan O'Brien har takket ja til å remastre og remixe albumet. Det betyr at de velkjente låtene vil komme ut i ny drakt.

– Bandet elsket den originale miksen av «Ten», men de var også interessert i å finne ut hvordan det ville lyde dersom vi plukket det fra hverandre og remikset det, forteller O'Brien til Pearjam.com.

Det originale albumet ble produsert av bandet selv sammen med Rick Parashar. I ettertid har flere av bandmedlemmene sagt at de, på tross av 12 millioner solgte plater, ikke var fornøyde med hvordan platen låt.

– Den originale lyden på «Ten» er det millioner av mennesker kjøpte, digget og elsket, så jeg var nølende til å tulle med den, forteller O'Brian, og legger til at bandet måtte mase på ham i flere år før han takket ja til å remikse.

Ekstra

Blant ekstramaterialet som tilbys er Pearl Jams opptreden på MTV Unplugget i 1992, en LP med bandets «Drop in the Park»-konsert samme år, en replika av den første kassetten bandet ga ut, kopier av Eddie Vedders notater, og flere bonusspor. Bandets nettside melder også at dette er startskuddet på gjenutgivelser av alle bandets plater. Boksen blir tilgjengelig i mars neste år, men forhåndssalget startet denne uken.

Innpakning

Albumets velkjente omslag vil også presenteres i ny drakt. Den jobben har bassist Jeff Ament tatt på seg. Han hadde også hovedansvaret for det originale omslaget.

– Det originale konseptet handlet om å være samlet som en gruppe og å begi seg inn i musikkverdenen som et ekte band. En for alle, alle for en, forteller Ament.

Han legger til at en del av planene for omslaget ikke ble realisert på grunn av tidsfrister.

– Nå har vi fått tid til å lage designet slik vi opprinnelig så det for oss, forteller Ament.