Hvilken er din favoritt? Si din mening i debattfeltet under artikkelen!

Les alle julehefte-anmeldelse her!

flåklypa.jpg Foto: Jon Anders Skau

Aukrusts jul — Flåklypa. Egmont. Terningkast 5. Hovedhistorien her er publisert før, i 2004, manuset er skrevet av Haakon W. Isachsen, basert på Kjell Aukrusts figurer og fortellinger. En oppfølger finnes i en serie på 21 tegneseriestriper. De ble laget med sikte på avisutgivelse i adventstiden 2005. Dette juleheftet har med de stripene som en bonus.Okke som: Dette er flott, bare flott! Det er julerelatert, med tydelig typer og poengterte, smidige tegninger og fyndige replikker. Og inngnidd med den hel rette ånden av Kjell Aukrusts lyrikk og robust action.

skippern.jpg Foto: Jon Anders Skau

Nr. 91 Stomperud. Egmont. Terningkast 5. Stomperud har i år 75-års jubileum i Norge (opprinnelig kommer han fra Sverige). Tekst og tegninger er ved Håkon Aasnes. Stomperud er like strengt utmålt som en Agatha Christie-roman. Selv om serien er modernisert, med kvinnelig befal og dagsaktuelle hendelser, er Stomperud-universet det samme. Hvilket vil si muntre og pussige tildragelser i militærleiren, med nr. 87 og de kjente og kjære befalsfigurene. Og like klassisk som Juletreet er de siste bilder av Stomperud hjemme i stua på Sørum, sammen med foreldre, forloveden Petra og pølser i gryta. Bare herlig!

knut berg.jpg Foto: Jon Anders Skau

Ingeniør Knut Berg. Fonna. Terningkast 5. Dette er et nyopptrykk av den aller siste Knut Berg-historien, fra 1960. Teksten til Knut Berg-historiene var ved Hallvard Sandnes (under psevdonymet Vigleik Vikli), tegningene sto Jostein Øvrelid (Roland Stone) for. Riktignok lagde Bing, Bringsværd og Wæstad noen historier for få år siden, men årets hefte er den siste klassiske historien.Historiene om Knut Berg — med tegninger mette av nostalgi! - er science fiction i tradisjonen fra Jules Verne og Edgar Burroughs, med månereiser og utflukter til planeten Mars. Et av kapitlene heter karakteristisk "Møte med Mars-mennene". Og skurker vil det jo alltid være, både på Jorden og i himmelrommet. Dette er fet nostalgi, blottet for julehentydninger!

lucky luke.jpg Foto: Jon Anders Skau

Lucky Luke. Egmont. Terningkast 5. Westernhelten Lucky Luke så dagens lys i 1946. Han ble presentert i Norge i 1962. Det er blitt en lang serie hefter i norsk språkdrakt. I tillegg, på verdensbasis, er det kommet en strøm av tegnefilmer. I Italia er det produsert en rekke filmer om Lucky Luke, med den gamle helten fra Trinity-filmene, Terence Hill, som Lucky Luke.Dette heftet har alle ingredienser som heftene besitter: Saloonslagsmål, skytedueller, den snakkende hesten Jolly Jumper. Og i sluttbildet rir Lucky Luke ensom inn i solnedgangen. Totalt uten julehentydninger.

Snøfte Smith. Egmont. Terningkast 4. Snøfte Smith er en amerikansk kreasjon, serien har faktisk har sin opprinnelse helt tilbake til 1919. Figuren Snøfte Smith kom imidlertid ikke med før i 1934. Historiene om hjemmebrenneren Snøfte er drabelige og drastiske, med røffe replikker og arketypiske figurer. Absolutt ikke julerelatert.

skippern.jpg Foto: Jon Anders Skau

Skipper'n. Egmont. Terningkast 4. Skipper'n er også en amerikansk oppfinnelse, født i 1929. Dette er en historie fra 1948. Og som alltid ellers inneholder den lystige konflikter med voldsomme overdrivelser og med alle de kjære bifigurene, som Olivia, Tjoms og vesle Bulle, til stede. Ingen julerelasjoner til stede.

vangsgutane.jpg Foto: Jon Anders Skau

Vangsgutane. Fonna. Terningkast 3. Årets juleutgave av Vangsgutane inneholder en klassisk historie og en nyskrevet sak. Den klassiske er skrevet av Leif Halse og tegnet av Bjarne Kristoffersen. Den nye er utpønsket av Sverre Årsnes og tegnet av Ivar Andreassen. Fremsiden er ved Knut Westad.Vangsgutane er gammelmodig, både typer, miljø og hendelser, det lukter nesten museum av dem, men i sitt vesen besitter de fremdeles en solid sjarme. Dette er virkelig norsk kulturhistorie, som holdes i live gjennom pastisjer.

smørbukk.jpg Foto: Jon Anders Skau

Smørbukk. Egmont. Terningkast 3. Smørbukk er også norsk kulturhistorie. Det er 125 år siden Smørbukk ble skapt (!), i Norsk Barneblad, og det er 75 år siden han ble en juleheftefigur. Både typer og hendelser er meget enkle, men i motsetning til Vangsgutane, er serien modernisert. Årets hefte har også med en gammel historie.

julestjernen.jpg Foto: Jon Anders Skau

Reisen til julestjernen. Egmont. Terningkast 3. Dette er en billedroman, slik det fantes blant annet i Romantikk i gamle dager: Bilder fra filmen tilsatt tekster. Har du ikke sett filmen, velg da dette juleheftet. Eller suppler din kinoopplevelse med heftet.

Knerten. Egmont. Terningkast 2. Dette heftet baserer seg på barnebøkene til Anne.Cath. Vestly om Lillebror og pinnen Knerten. De er også filmet og har oppnådd et stort familiepublikum.Episodene her er spinkle og de er stivt tegnet. En viss julerelatering finnes. Men de vil garantert finne sin trofaste leserskare.

Les alle julehefte-anmeldelse her!