KRISTIANSAND: Operaen hadde premiere fredag 14. mars og ble spilt som matiné søndag og gjentatt mandag kveld. Av en publikumskapasitet til de tre forestillingene på omkring 1300, ble bare om lag 500 plasser solgt. — Det var jo en konsertant fremførelse og jeg vil tro at en scenisk opera trekker et større publikum, sier markedssjef Nina Hammersmark ved Agder Teater. At Hjalmar Borgstrøm er et foreløpig ukjent komponistnavn for de fleste, kan også ha vært medvirkende til det lave besøkstallet, mener hun.- Men operaen har jo fått mye forhåndsomtale både i Fædrelandsvennen og NRK, og en viss nysgjerrighet bør man jo også kunne forvente av et ellers trofast operapublikum her i byen, sier Hammersmark. VG viet mandag 17. mars fremførelsen stor oppmerksomhet under tittelen «Flott drama om fattigfolk» og med en femmer på terningen. Musikkritiker Astrid Kvalbein innleder sin anmeldelse slik: «Hjalmar Borgstrøms «Fiskeren» er sterk og tankevekkende, både som opera og et stykke bortgjemt norsk musikkhistorie. Først i helgen fikk musikkdramaet fra 1900 sin første fremføring. Opera Sør og Kristiansand Symfoniorkesters utgave er riktignok bare en konsertversjon (på tysk). Men den er så flott at mangelen på regisserte scenebilder nesten virker som en fordel; man får skape sine egne». Om solistene i oppsetningen har hun dette å si: «Frode Olsen har virkelig formatet som kreves for Torbjørns krevende rolle. Han var flankert av en sterk og troverdig Karen (Anne Margrethe Punsvik Gluch) og en levende og lys Ragnhild (Hilde Haraldsen Sveen). Særlig de tre formidlet historien med sterk innlevelse».