En fantasifull forfatter og et entusiastisk ensemble med en samlet god porsjon skuespillertalent gjør Idun teaters 133. sesong til en bemerkelsesverdig begivenhet.

Kristian Landmark (23) fra Kristiansand har skrevet stykket spesielt for Idun teater. Han har selv bakgrunn fra det samme miljøet den gang han tok videregående på Katedralskolen, og stykket er skrevet con amore.

Handlingen er lagt til år 2017, et år ikke altfor langt frem i tid. Landmark har brukt et velkjent grep fra fremtidslitteraturen, nemlig å ta fatt i fenomener og problemstillinger i dagens samfunn og projisere dem inn i fremtiden, for så å se hva som skjer.

I det samfunnet som skildres, har reaksjonene på dagens såkalte «oppløsningstendenser» slått til for fullt. Skilsmissestatistikken var i 2010 helt oppe i 72 prosent. Men etter at trendbransjen satte alle krefter inn på å fremstille ekteskapet som det ideelle fundament i samfunnet, sank skilsmisseprosenten helt til 27 prosent i 2015. Nøkkelordet i det nye samfunnet er trend. Trendskapere, -forskere, -formidlere og så videre har en kolossal makt over individene, og nesten alle følger retningslinjene blindt. Men noen gir blaffen.

En slik unnalurer er stykkets hovedperson, Jan Dango. Han drikker litt for mye, har lagt seg til alderstillegg rundt magen, tilbringer svært mye tid på sofaen og lar familien seile sin egen sjø.

En dag dukker hans gamle rival, Leopold von Ubish, opp. Han er den vellykkede, og han skal med hele sin familie stille i en trend-konkurranse arrangert av trend-familie-bladet Fokus: Familie.

Denne sjansen til én eneste gang å seire over sin gamle erkerival kan ikke Jan Dango la gå fra seg. En mengde trend-poeng vil han få dersom han skaffer en bestemt kopimaskin som han slett ikke har råd til. Behendig sørger han for å få denne stjålet fra von Ubish.

Like behendig får han sin nyforlovede datter til å bli lesbisk i en fei. Det gir nemlig svært mange trendpoeng i en familie hvis der er en lesbisk datter mellom 18 og 24 år.

Mer eller mindre hvite løgner og såkalt tyv-låning er også velbrukte elementer i en farse, og intrigene her er godt konstruert. De gir akkurat den nødvendige spenningen til stykket. Ellers vrimler det av morsomme poenger her, med tendenser til fantastiske absurditeter når steroid-skadde Drude, tidligere diskoskaster i DDR og lett fornorsket tysker, dukker opp sammen med sin kuede ektemann Philip Dango og deres enda mer kuede datter Helga, eller når trendblad-journalist Michel Obo med elegant-fransk aksent mot slutten kommer for å lage reportasje til Fokus: Familie.

Stykket er velkomponert og av passelig lengde. Og det er faktisk ganske velspilt, til amatørteater å være. Den erfarne teatermannen Torgny Solheim har hatt en sikker hånd om instruksjonen av de unge, ivrige, og resultatet er ikke bare opplevelsesverdig, det er både morsomt, underholdende og tankevekkende.

Medvirkende er Daniel August Fritzman, Trine Solvang, Gisle Skogesal, Nina Pedersen, Mats Blakstad, Ida Andersen, Line Lie, Henrik Syvertsen, Daniel Lien, Rebecca Legreid, Jan Christian Lian, Fredrik Landmark, Christer Tindvik og Christof Krugmann.

Emil Otto Syvertsen

TEATER

Kristian Landmark: Kopimaskinen

Idun teater, instruktør Torgny Solheim

Rosegården teaterhus til og med onsdag