BOK118 ØYEBLIKKGledelig er det å se at dagens unge fotografer er umettelige på de sannferdige øyeblikkene, reportasjebildet.Reportasje er et annet ord for historiefortelling skriver, bokens redaktør i forordet. Og bilder skal jo som kjent ikke lyve. Derfor settes det også dette krav til reportasjebilder. Og når bilder fra virkeligheten først treffer, kan de treffe så inderlig. Det skjer ofte i denne boka. Dagbladets mangeårige og utmerkede fotograf Tom Martinsen har selv plukket, men også bedt kolleger bidra med deres reportasjefavoritter til denne boka. Og gledelig er det å se at dagens unge fotografer er umettelige på de sannferdige øyeblikkene, reportasjebildet. Ikke alle de 118 øyeblikkene griper like godt tak i deg selvfølgelig, men mange gjør det.De bildene jeg dvelte lengst ved var fotograf Tomm W. Christiansens fra Bagdad, noen sekunders hendelse fanget inn en formiddag like etter at amerikanerne hadde inntatt byen i mai. Ydmykelsen er forskrekkelig. Tre unge irakere er kledd fullstendig nakne av amerikanske soldater og jages i krigsherjede gatene. Gode bilder skal sette igang en prosess hos betrakteren. Her gjør bildene det. Rå makt mot det helt forsvarsløse mennesker, og ydmykelsen dette innebærer. Bildene til Tomm gikk verden rundt og skapte engasjement og debatt på sin vei. Det forstår jeg. Tomm er sørlending fra Tromøya ved Arendal. Men boka har mange dirrende øyeblikk. Og så er det så godt å vite at de ikke er arrangerte eller iscenesatt. Vi ser virkeligheten, og slett ikke alle er hentet fra «store» begivenheter. Norske Elisabeth Meyer reiste i 1933 til India med nytt kamera. Hun kom hjem med ekte dokumentasjon. Boka har tre av dem.Et av de mest kjente bildene i norsk etterkrigshistorie er med i boka, da de norske hjemmestyrkers Terje Rollem overtar Akershus festning 11.mai 1945. Ex Fædrelandsvennen-fotograf Rolf M. Aagaard er deltakende med tre av sine øyeblikk. Og boka gir altså et soleklart signal om hvor alvorlig den kommende generasjon reportasjefotografer tar på jobben sin. Det er godt å se. Arild Jakobsen