KRISTIANSAND: Fem fulle hus har det vært, og La Traviata-feber har herjet i Agder Teater den siste uken. Opera Island, sommerakademiet for unge operatalenter fra hele Europa, har munnet ut i fem meget vellykkede operakvelder med Verdis mest populære opera. Den siste forestillingen går i kveld. Initiativtaker og leder for Opera Island, Stein-Roger Bull, er godt fornøyd.— Det vi har sett på scenen, det ferdige resultat, har vært over forventning. Når det gjelder akademiet er der helt sikkert ting vi kan gjøre bedre neste år. Store ressurser måtte til for å få produksjonen La Traviata opp på teatret, og for deltakerne i sommerakademiet ble nok svært mye av fokuset rettet mot forestillingen. Neste år vil vi forhåpentlig ha flere ressurser til rådighet. Tross alt har vi klart dette for ganske knappe midler og vi har greid å holde budsjettet, ikke minst takket være daglig leder Eli Stålesen som har hatt en helt utrolig debut i dette faget, sier Stein-Roger Bull. Opera Island fikk 2,5 millioner kroner av Cultiva, og har operert med et budsjett på omkring 3,5 millioner alt i alt. Når det gikk så bra med forestillingene, at alle fem ble utsolgt, representerer det en inntekt som er noe større enn beregnet. Man hadde for sikkerhets skyld lagt budsjettet ut fra et belegg på 80 prosent på forestillingene. - Blir det Opera Island i Kristiansand neste år?- Det avgjør Cultiva. Vi har søkt om støtte for de tre første årene, men jeg har ennå ikke hørt noe, og det begynner å haste. Vi må straks komme i gang med planleggingen. Å få Opera Island opp å stå er ikke gjort på ett år. Jeg har sagt til Cultiva at vi må ha støtte i tre år, deretter skal vi klare oss selv. Det handler om å skaffe oss noe å vise til når vi skriver søknader til andre nasjonale og internasjonale fonds. Å søke om EU-midler er jo nærliggende, men da må vi ha tre til fem ankerfester innenfor EU også, og bare å skrive søknaden er jo et halvt årsverk omtrent, mener Bull.Han er imponert over velviljen og støtte og hjelp fra store og små bedrifter i byen, ikke så rent lite er tilført Opera Island i form av tjenester og gaver. - Vi har hatt stor glede av å kunne bruke Marvika og ser at her er det utviklingsmuligheter. Når Symfoniorkesteret nå får sin nye prøvesal der ute, vil det være interessant å se hvordan vi kan bruke denne. Vi har lært mye av samarbeidet med teatret, og det har vært en stor utfordring for oss som ikke har så stor erfaring i det praktiske med å sette opp en så svær operaproduksjon. Vi har hatt noen frivillige medarbeidere, men der tror jeg det også er store muligheter til å videreutvikle dette. Blant annet fikk vi svært positiv respons på en henvendelse til Operaens Venner i Kristiansand. Stein-Roger Bull kan altså ikke love at det blir Opera Island neste år. Men hvis det blir, er det ikke usannsynlig at operaen blir Mozarts Don Giovanni.