OSLO: Som initiativtaker til og drivkraft i det enestående musikkvideoprosjektet Gaffa i Bergen, har den utflyttede kristiansanderen Lars Løge (28) svært tydelig demonstrert at det går an å dra i gang store filmprosjekter — også i en by som ikke har noe som likner på Cultiva. Gaffa er et samarbeidsprosjekt mellom BRAK (Bergen Rock Aktører) og BIFF (Bergen Internasjonale Filmfestival). Pilotprosjektet hadde som mål å samle musikk- og filmbransjen i Bergen i et felles løft. Målet var å produsere fem musikkvideoer og en rammefortelling omkring disse, av og for bergensbaserte artister, plateselskap og produksjonsselskap. Med utgangspunkt i at Sparebanken Vest først så potensialet i Løges idé og bevilget 500.000 kroner til prosjektet, ble det i løpet av kort tid reist drøyt 1,5 millioner kroner. De bevilgende parter er i tillegg Vestnorsk Filmsenter (400.000), Bergen kommune (250.000) og Innovasjon Norge (400.000). For disse pengene fikk fem av Bergens rockeband spille inn video og seks produksjonsselskap innenfor film fikk i oppdrag å lage filmene. Den sjette filmen er rammefortellingen. Under Bergen Internasjonale Filmfestival i oktober ble den samlede halvtimeslange filmen presentert for et 600 mennesker. Allerede nå blir videoene vist på Svisj-tv. - Bergen ser potensialet i sammenkoblingen av næring og kultur. Jeg velger å kalle det kulturnæring, sier han.Lars Løge var hovedinnleder på et stort seminar i Oslo denne uken. Seminaret var arrangert av Norsk Kritikerlag og hadde følgende spørsmål som tema: Får musikkvideo og annen visuell kultur kritikk som fortjent?Løge gjorde rede for Gaffa-prosjektet og viste forsamlingen sin egen, eller Flimmer Films, musikkvideo til bandet Evil Tordivels musikk. Løge har altså stor erfaring med å kombinere kultur og næring, og han er optimist på bransjens vegne også når det gjelder Kristiansand, selv om Cultiva nå har besluttet å ikke gå inn i den store Filmby-satsningen.- Det begynner å demre for folk at musikkvideo er en næring. Det er verd å merke seg at de artistene vi plukket ut er fra små plateselskap, ikke fra de store og kommersielle. Når de lager musikkvideo er det for å promotere en artist, drive merkevarebygging. Vi vil i større grad at musikkvideoen skal være et kunstverk i seg selv. Når en lager en slik produksjon møtes veldig mange mennesker. Gaffa har i løpet av et halvt år gitt Bergen drøyt 100 arbeidsplasser. Dette genererer penger. Og vi skal fortsette. Får vi nå vist disse musikkvideoene i de rette kanalene, vil platesalget øke og Gaffa får to kroner av hver solgte plate, forteller han begeistret. - Bergen er veldig fokusert på kulturnæring, og det er den bølgen vi rir på. I Kristiansand har dere Cultiva, det i positiv forstand sykeste sosiale eksperiment som gjøres i Norge. Hvordan midlene utnyttes vet jeg ikke. Men jeg har reagert på at Cultiva bare skal gi til organisasjoner og firmaer. Hva med den frie kunstner? spør jeg. Det er viktig å få i gang organisasjoner, men de første årene må en satse på folk med gode prosjekter, gjerne enkeltmennesker. Gi penger til begrensede, men konkrete prosjekter med dyktige folk, prosjekter som har klare rammer og som kan avsluttes innenfor en tidsfrist, sier Løge som slett ikke er fremmed for tanken om å etablere virksomhet i Kristiansand om noen år.