— Dette er forferdelig trist. Jeg er lei meg på vegne av byen og barna, men også de frivillige og kreditorer som gjorde festivalen mulig, uttaler festivalsjef Maja Mendoza (36) til Fædrelandsvennen.

Ravnebarn ble første gang arrangert i 2013, etter at festivalsjefen hadde utviklet forretningsideen på gründerstudiet ved UiA.

Målgruppen var barn i alderen 2-12 år.

Utvidet til to dager

I 2014 ble festivalen utvidet fra én til to dager, med et budsjett på 800.000 kroner. Lørdagen var besøket sånn passe, mens søndagen regnet bort i Ravnedalen første helga i august.

Dermed ble det totalt bare rundt 400 betalende, mens de måtte ha et par tusen for å gå i balanse.

– Jeg hadde virkelig ønsket det skulle være en barnefestival i barnas by Kristiansand, sier Maja Mendoza, her fotografert under den siste festivalen. Foto: Hilde Sandvær

— Hadde det bare vært oppholdsvær og strålende sol, som resten av sommeren, sier Mendoza. Første året var det drøyt tusen betalende, likevel endte festivalen med 76.000 kroner i minus.

- Var dere for optimistiske før andreåret?

— Det har vært en overestimering, samtidig er det ikke tvil om at været betydde mye. Det regnet jo sidelengs på søndagen. Men å øke til to dager ble for rask utvikling, det ble litt for stort for Kristiansand, medgir festivalsjefen.

Skulle hun få sjansen igjen, om frisk kapital skulle dale ned fra himmelen, ville hun satset på én dag på forsommeren. Ikke i august, når det nærmer seg skolestart og familiens feriebudsjett er brukt opp.

Festivalen har i ettertid jobbet iherdig for å bli kvitt gjelda. Potensielle investorer er blitt kontakt, uten å få napp. Dermed så de seg nødt til å slå sitt eget selskap konkurs.

Ravnedalen har satt en fin ramme rundt barnefestivalen. Foto: Hilde Sandvær

Artister får ikke honorar

Verken leverandører eller artister får utbetalt sitt tilgodehavende, med unntak av to artister som krevde forhåndsbetaling.

Det er ille at de ikke får betalt, men det er dessverre sånn det ble.

— Det er ille at de ikke får betalt, men det er dessverre sånn det ble, sier Maja Mendoza, som eide Ravnebarn AS sammen med Karoline Moe Fjellstad og Kenneth Østerhus.

Mendoza fikk ideen da hun selv fikk barn. Hun mente de minste fortjente en egen festival der de kunne bli introdusert for ulike kulturopplevelser.

Et hundretall frivillige sørget for å få avviklet den siste festivalen. På scenen sto Casiokids, Meg og kammeraten min, Sara & Arash, Onkel Tuka, Mikkel & reverockerne, Lyriaka, Nutopia, Koume og Superbandet, med flere.

- Ikke vant til å betale

Festivalen mottok både offentlige og private tilskudd, deriblant 150.000 kroner fra Skillingsfondet, 60.000 fra Cultiva, 40.000 fra Kristiansand kommune og 20.000 fra fylkeskommunen.

Jørgen Skauge er rådgiver for kulturdirektøren i kommunen. Foto: Tor Erik Schrøder

— De hadde egentlig et godt opplegg, med lave kostnader. Men det er klart, det uværet som var på søndagen har vi ikke sett maken til på veldig lenge, sier Jørgen Skauge, rådgiver i kulturdirektørens stab med ansvar for utdeling av tilskudd.Skauge har selv lang fartstid som konsert- og festivalarrangør med sitt selskap Imperiet AS.

- Hva gikk galt for Ravnebarn?

- De nådde nok ikke ut til hele byens befolkning, samtidig som det var nybrottsarbeid. Folk har ikke vært vant til å betale for barnekultur i Kristiansand, der mye har vært gratis hittil, svarer Skauge .

Han håper Ravnebarn eller en annen barnefestival tar opp tråden, om anledningen byr seg, fordi det er en fin inngangsport til kulturlivet for de små.