Bokomslaget til "Quart - Frihetens øyeblikk" er prydet med den ikoniske makrellen. Foto: Falck Forlag

Denne uka ble «Quart — Frihetens Øyeblikk» sluppet på Falck Forlag. Og det ser ut som jubileumsboka faller i god jord hos landets anmeldere.

— «Quart - Frihetens øyeblikk» er rik på innhold. Samspillet mellom tekst, bilder, illustrasjoner, avisutklipp og tegneserier fungerer utmerket; dialogen dem imellom er kvikk og interessant. Boka er først og fremst en forsvarstale og et festskrift for Norges viktigste festival. Som tidsbilde er den nær uovertruffen, skriver Aftenpostens journalist Petter Lønningen i sin anmeldelse, hvor det ikke er angitt terningkast.

Tom Stalsberg fra Dagbladet ruller terningkast fire i sin anmeldelse, og kaller boka for «deilig og klein».— Vel, frihetens øyeblikk på Sørlandet viser seg å bli en rett så deilig og klein kulturaffære. Skancke-Knutsen tegner skissebilder av kaoset med en nøktern og balansert undertekst vi kan kalle The Rise and Fall of Quart. Boka er bygd opp med solid innsikt og erfaringer fra forfatteren i tilegg til tegneserier, sitater, avisutklipp, anmeldelser og samtaler, skriver Stalsberg.

Olav Østrem fra Klassekampen er også imponert over sommerens store festivalbok.

— Blar du deg gjennom sidene med festivalplakatene, er det fort gjort å bli både overrasket og litt imponert. Derfor er det moro å sette seg ned med den ferske jubileumsboka. En bok som er gull for nerder; der den kronologisk tar for seg hvem som spilte når, og slik sørger for at leseren får orden på egne minner, samt gir oversikt over musikalske trender, skriver Østrem i anmeldelsen, hvor det heller ikke er gitt et terningkast.

Fædrelandsvennens anmelder Roy Søbstad ga terningkast fem i sin anmeldelse.

I skrivende stund har også aviser som VG, Nettavisen og Bergens Tidende laget store oppslag om boken og Quart-skandalene, men avisene har foreløpig ikke anmeldt verket.