KRISTIANSAND: Quarts avgåtte styreleder Steinar J. Olsen mener mange i næringslivet har grunn til å være flaue. Selv taper han 1,3 millioner på Quarts død.

— Mitt firma, Stormberg, gikk tungt inn, fordi jeg følte vi måtte forsøke å redde festivalen. Quart var for viktig til at vi kunne la være. Jeg er dypt skuffet over mange andre i næringslivet; alle de som signaliserte at nå måtte Quart reddes, men som ikke fulgte opp, sier Olsen til Fædrelandsvennen.

Hadde næringslivet stilt opp, tror Olsen at Quart kunne vært berget.

— Hadde vi fått inn fem eller ti millioner kroner fra lokalt næringsliv tidlig i vinter, ville vi fått et helt annet finansielt grunnlag. Dermed hadde vi hatt frihet til å booke større, markedsføre bedre – og trolig fått billettsalg. Alt kunne vært helt annerledes, sier Olsen.

Smuler lokalt

Av et samlet sponsorbudsjett på fire millioner, kom mellom 300.000 og 400.000 kroner fra sørlandske sponsorer, ifølge Olsen. (Stormberg unntatt). Quart var ute og ba over 100 sørlandske bedrifter om sponsorhjelp. Bare fire-fem svarte ja. Lokalt gikk Universitetet inn med 100.000 kroner, Dyreparken med 70.000 kroner, Dampbageriet og et par til med 40.000 kroner, pluss Fædrelandsvennens mangeårige samarbeidsavtale om å bytte tjenester med Quart for i underkant av en halv million kroner.

— Vi utviklet mikropakker fra tretti til hundre tusen kroner for å få de lokale med. Men også det ble for mye for de fleste, forteller Olsen. Det var så ille rett etter jul at Quarts sponsoransvarlige holdt på å bli sykemeldt. Det var nei, nei og atter nei.

— Det er én ærlig sak ikke å ønske festival. Noe helt annet å signalisere sterk vilje til støtte, for så å trekke seg når det nærmer seg at ting koster noe. Tre svar kom fra de lokale. Noen sa nei, noen sa neste år, og ganske mange ville vente med støtte til nærmere festivalstart, for da trodde de at de kom til å få billetter billigere. Mange bør være flaue, sier Steinar J. Olsen.

Han beskylder Kristiansands handelsstand og regionens næringsliv for å ruge på egne penger. – Denne rugingen bør avsluttes, ellers stikker andre landsdeler av med det vi skaper her nede, sier Olsen, som har et illustrerende konkret eksempel på hvordan det går når man ikke samarbeider:

— Vi spurte en av Sørlandets stoltheter, Henning Olsen Is, om sponsorkontrakt. Vi fikk nei. Dermed måtte vi gå til konkurrenten. Diplom Is svarte ja med en gang, forteller Olsen.

Ikke tiende engang I fjor høst, da ord ikke kostet, var det signaler om millionstøtte fra lokalt næringsliv. Det ble snakket om ti millioner kroner i støtte til «headlinerkjøp» og kanskje to, tre millioner kroner i generell bookingstøtte. Disse signalene var en av hovedgrunnene til at bystyret og Cultiva slettet gjeld. Det offentlige skulle rydde bordet. Næringslivet sto klart til å dekke på nytt. 10 millioner i støtte ville vært rundt tiende av det Quart tilførte næringslivet. Det er regnet ut at Quart ga byen cirka 100 millioner ekstra i handel.

Varaordfører Mette Gundersen er klar:

— Mange bør gå i seg selv i etterkant. Jeg håper dette er en lærepenge.

Fred Bjerke: – Jeg hørte ikke et pip

Fred Bjerke er leder for Kristiansand Næringsforening med 470 medlemsbedrifter. Han tar ikke selvkritikk på manglende Quart-støtte.

— Man kan alltid skylde på næringslivet når ting går galt. Men når man har 50 uker på seg til å arrangere en liten ukes festival, og likevel ikke greier å selge mer enn 2000 billetter, blir det for enkelt å gi oss skylden, sier han.

— Quart har sikkert spurt en del enkeltbedrifter, men jeg har for eksempel aldri sett festivalsjef Daniel Nordgård. Han var aldri på banen i forhold til oss. Jeg har ikke hørt andre signaler enn at økonomien var god og ting i balanse. Før plutselig boblen sprakk, festivalen gikk konk og vi skjønte at billettsalget var bløffet om. Fred Bjerke mener Quart også må gå i seg selv: Dårlig organisering gjennom flere år, arrogant holdning overfor næringsliv og nokså avvisende til næringslivets innspill.

— Men hva med de store lokomotiv-bedriftene som faktisk søker arbeidskraft og bruker Quart som trekkplaster:

— Noen kunne sikkert gjort mer. Det kan man jo alltid. Men i fjor foreslo vi å kjøpe en del av festivalen og arrangere næringslivets dag. Quart-ledelsen var helt avvisende. De solgte 2000 billetter. Altså greide de ikke å finne varen å selge. Det kan ikke vi få skylden for, sier Bjerke.