Dersom du har vært på kino i det siste har du muligens fått med deg Karijords sang «Wear it like a crown» i Margreth Olins film «Engelen». Hun framførte den også med Kongen i salen under premieren på Colosseum i begynnelsen av måneden. Men lenge trodde hun at den ikke ville bli brukt.

– Det er en trøstesang. Jeg kjenner Margreth, leste manuset for lenge siden og har fulgt filmen veldig tett. Filmen handler om ting jeg er veldig opptatt av, sier hun.

Filmdramaet er en historie om avhengighet og om kvinner som aldri gir hverandre opp. Publikum blir også servert skildringer av omsorgssvikt og overgrep i et rusmiljø.

– Jeg hadde lyst å bidra, så jeg sendte sangen som en mp3-fil til Margreth. Jeg fikk imidlertid ikke noe svar, så da tenkte jeg at hun ikke var interessert. En måned etter ringte hun og sa noe sånn som «herregud! Den låta di!». Da hadde hun endelig hørt den, og siden brukte hun den i mange sammenhenger når hun skulle promotere filmen, forteller Karijord.

Musikk

«Wear it like a crown» er åpningskuttet på Karijords ferske plate, «The Noble Art of Letting Go». Det er hennes tredje soloalbum, og nå promoterer hun albumet på turné sammen med Ane Brun. Hun har tidligere jobbet med film og teater som skuespiller og komponist, men nå bruker hun all den kreative energien på musikken.

– Jeg har ikke tid til å være skuespiller. Jeg er ikke spesielt glad i bransjen, men er veldig glad i yrket. Nå merker jeg at musikken tar veldig over, forteller hun.

Albumet handler om å slippe taket på det gamle.

– Den tittelen, «The Noble Art of Letting Go», har vært med meg lenge. Det handler litt om overgang fra å være unge voksne til ordentlige voksne. Det handler om en del valg vi må ta.

– Hvorfor er det så viktig å gi slipp på det gamle?

– For å åpne opp for noe nytt. Det er selvsagt ikke alt vi skal gi slipp på, og jeg er ganske nostalgisk. Det handler om å slippe taket i de tingene som gjør oss redde. Alle har ulik redselsbagasje med seg og det handler også om å tørre å vise sårbarhet, forteller hun.

Flink pike

Hun innrømmer at hun har hatt problemer med å slippe seg løs tidligere.

– Jeg har holdt kortene tett til brystet, forteller hun.

Hun nevner også at det handler om å slutte å gi livet regi, men heller la seg overraske.

– Det høres ut som du har hatt et snev av «flink pike-syndromet»?

– Joda. Jeg er hippiebarn og nøkkelbarn og har alltid vært vant til å klare meg selv.

Smakebiter fra albumet og videoer finnes på MySpace. «Wear it like a crown» finnes også på Spotify.

Ane

Karijord jobbet i mange år med teater, film og musikk i Norge, men flyttet for noen år siden til Stockholm. Der deler hun studio med Ane Brun. Hun deler også ofte scene med venninnen. Nå er de to midt i en turné rundt omkring i Norge, men samarbeidet startet i Frankrike i fjor.

– Vi spilte sammen på et filmarrangement i Paris og kjente hverandre fra før, forteller hun.

På den pågående turneen er også Jennie Abrahamson med. De har allerede rukket å spille i store deler av Europa.

– Er det noen forskjeller på publikummet dere møter i Norge i forhold til resten av Europa?

– Jeg opplever kanskje at publikum i Norge er litt mer skeptiske til sine egne. I hvert fall i Oslo. Jeg er alltid mer nervøs når jeg spiller hjemme. I utlandet har jeg liksom ikke noe å bevise, sier hun.