MMO-sjangeren ( «World of Warcraft», «Warhammer Online», «Age of Conan» m.fl.) har forlengst stabilisert seg som en økonomisk Big Daddy i underholdningsverdenen. En storkar å regne med, liksom. Men få hadde vel noen anelse om at den nåværende finanskrisen ville få positive effekter for MMO-markedet. For mens resten av verden går på stumpene så håver vinnerne i MMO-sjangeren inn penger så det holder.

For i følge en årsrapport fra bransjeorganisasjonen PC Gaming Alliance så hadde MMO-industrien en samlet inntekt på 11. milliarder amerikanske doller i fjor. Av dette beløpet så står Blizzard Entertainment og «World of Warcraft» for en milliard alene. Et ganske så pent innteksgrunnlag i en ellers så kriserammet global økonomi, skulle en tro.

Overgår alle konsollene

Den totale omsetningen gjelder i dette tilfellet kun for PC-plattformen og kun for spill som går under sjangerbetegnelsen MMO (Massively Multiplayer Online).

— Dette er et beløp som overgår alle konsollene slått sammen, sier Randy Stude, president i PC Gaming Alliance. - Noe som øyeblikkelig gir PC'en status som den foretrukne gamingplattform på globalt plan.

Analysebyrået Screen Digest har også offentliggjort en rapport til BBC som viser at MMO-markedet har vokst med 22 prosent i Europa og Nord-Amerika alene.

Her er listen over de ti mest lønnsomme MMO-titler på markedet i dag. Merk at «World of Warcraft» alene har over 11,5 millioner abonnenter, et tall som ingen andre på listen er i nærheten av.

1. World of Warcraft

2. Club Penguin

3. RuneScape

4. EVE Online

5. Final Fantasy XI

6. The Lord of the Rings Online

7. Dofus

8. Age of Conan

9. City of Heroes

10. Everquest II

Foto: Blizzard Entertainment