På Handelshøyskolen BI følger de finanskrisen med argusøyne. Og noe av det de har funnet ut, er at nedgangstider slett ikke betyr pengefest for kultursektoren, skriver Aftenposten.no.

— Det er ingenting som tyder på det, sier førsteamanuensis Anne-Britt Gran. Kinobesøket går opp, kunstsalget går ned. På alle andre områder er situasjonen nokså konstant, forklarer hun.

For å kartlegge kulturkonsumet gjennomførte BI i samarbeid med Perduco AS en spørreundersøkelse i november, med mer enn 1900 respondenter over 15 år, fordelt på alle landets fylker. Og selv om de kunne konkludere med at konsumet av kulturprodukter er noenlunde stabilt, er Gran ikke overrasket over at arbeidsledigheten i kultursektoren stiger.

Få sponsorer – Finanskrisen rammer på så mange forskjellige måter, forklarer hun.

– For eksempel ser vi at eventbransjen sliter, og der går direkte ut over musikere og skuespillere. For musikerne har jo inntektene fra denne bransjen vært ekstra viktige etter at platesalget gikk i bakken. Dessuten ser vi en markant nedgang i sponsormarkedet for kultursektoren. Tilsiget av sponsorer er nærmeste ikkeeksisterende, og det kommer nok musikkfestivalene til å merke godt til sommeren.

- I fjor så vi at festivaldøden slo til for fullt i Norge, er det en trend som vil fortsette i år?

— Det kan skyldes overetablering i like stor grad som nedgangstidene, men svaret er ja. Det er i alle fall min hypotese, sier Gran.