I forrige uke ble det kjent at leskedrikkgiganten Coca-Cola hadde sikret seg rettighetene til å bruke James Bond-relatert materiale i en gedigen reklamekampanjen. Fram mot premieren på den neste bond-filmen, «Quantum of Solace», skal Coca-Cola bruke Bond til å selge mer av merkenavnet Cola Zero. Poenget i reklamekampanjen er selvsagt å spille på Bonds agentnavn, 007. Leskedrikken døpes da om til «Zero Zero 7».

Irritert

I reklamen brukes også deler av Jack Whites nye Bond-sang, «Another way to die». Det likte White Stripes-frontfiguren svært dårlig, og artisten gikk så langt som å sende ut en pressemelding der han kritiserte brusgigiganten. «Vi er skuffet over at du først hørte sangen i en co-reklame for Coke Zero, istedet for i sin helhet», het det blant annet i meldingen.

Høre den

Nå melder det norske nettstedet Jamesbond.no at hele sangen er sendt ut til britiske radiostasjoner. I tillegg har plateselskapet Third Man Records lagt ut en versjon du kan lytte til på deres nettsider. Det norske Bond-samfunnet på James Bond.no er foreløpig lite begeistret for den nye sangen, og mener blant annet at den. « Den som følte at serien nådde et musikalsk lavmål med Madonnas Die Another Day eller heller ikke likte Chris Cornells You Know My Name, vil neppe falle for dette småpsykedeliske virvaret av en sang. Mye ulyder, hyling og vræling, og slett ingen minneverdig melodi. Nå er det jammen på tide med klassiske Bondsanger á la 60— og 70-tallets. Disse konstante forsøkene på å være «in» i tiden, faller gjennom.»

Har Bond-fansen rett? Følg denne lenken til «Another way to die» og døm selv.

Den omdiskuterte reklamen kan du ser her.