HAUGESUND: – Vi er faktisk helt overveldet av interessen rundt spillet, sier Rottenetter-produsentene Stein B. Kvae og Finn Gjerdrum i produksjonsselskapet Paradox.

Spillet ble startet som en del av markedsføringen av Arild Østin Ommundsens spillefilm «Rottenetter», som har ordinær kinopremiere 4.september. Det er første gangen et spill blir brukt for å markedsføre en norsk film.

– Hensikten var rett og slett å skape oppmerksomhet rundt filmen, å minne om at den finnes og samtidig gi spillerne noe mer fra dette universet. Vi håpet på mellom 5000 og 10.000 spillere, men dette har tatt helt av. Årsaken er nok at spillet spres på sosiale nettsider som Facebook og Twitter, samt at det har fått mye oppmerksomhet i blogger også, sier Kvae.

Spillet

Spillet gir mer info om karakterene og plottet, og inneholder filmscener som ikke er en del av filmen.

– På forhånd hadde vi regnet med at brukerne ville dele seg omtrent på midten i valget mellom «det onde» og «det gode», altså om de vil beholde gevinsten selv eller gi den bort. At 91 prosent velger å beholde dem bekrefter vel egentlig bare budskapet i filmen, sier produsentene.

Rundt 3000 av de hittil registrerte spillerne holder til i Stavanger-distriktet, og andelen som spiller for seg selv er like stor her som for landsgjennomsnittet.

OM ROTTENETTER-SPILLET:

Hva: Internettspill med en premie på 250.000 kroner. Spillerne må tidlig ta et valg mellom det onde og det gode, om de vil beholde pengene selv eller gi dem til noen som trenger dem bedre.

Når: Vinneren kåres førstkommende tirsdag, og deretter forsvinner spillet.

Hvor: Spillet finner du på www.rottenetter.no