Festivalsjef Næss og en Chevrolet Bel Air foran det som skal bli Badelyd-scenen. Foto: Torgeir Eikeland
Festivalsjefene Kaja Skovborg-Hansen og Marius Næss har kontroll foran Ikkjevel. Foto: Torgeir Eikeland

— Å booke band kan alle gjøre, men det nytter ikke hvis ikke alt rundt fungerer, sier festivalsjef Marius Næss. Han sitter i en hengekøye i «Skæuen» på festivalområdet til festivalen Ikkjevel.

Midt mellom gigantarrangementene Hove i Arendal og Odderøya Live og Palmesus i Kristiansand, spirer en liten festival som i fjor trakk 800 mennesker. I sitt tredje år utvider Ikkjevel til tre dager, og festivalsjefen har troa. Det har de 140 frivillige, og staben på sju stykker også.

— Det begynte som en hagefest i 2012. Vi følte en tomhet etter at Skral Festival la ned i 2008. Vi som driver festivalen studerer eller jobber i andre byer, men når vi kommer hjem om sommeren vil vi at det skal skje noe, sier Næss.

Sindre Erlandsen med årets festival-t-skjorte. Den har ordliste for Grimstad-uttrykk. Foto: Torgeir Eikeland

2400-kapasitet

Festivalområdet ligger på Rørmoen rett ved Eide kirke, og torsdag starter festivalen med Bjørn Eidsvåg som hovednavn.

— Han henvender seg nok til et litt annet publikum enn vi har hatt til nå, sier festivalsjef Næss. Foruten lokale artister, består menyen av navn som Casiokids, Team Me, Fjorden Baby, Moddi og Death by Unga Bunga.

Blir det utsolgt kan festivalen selge inntil 2400 billetter i løpet av de tre dagene den varer.

— Vi har kapasitet for 800 publikummere om dagen, men vi har lagt budsjettet lavt. Vi klarer oss hvis vi får litt færre enn i fjor. Da kom det 800. Det er veldig behagelig å se fram mot festivalstart og vite at du ikke har kniven på strupen, sier Marius Næss.

Nøgne Ø

Ikkjevel har klart det mange festivaler i startgropa opplever som vanskelig. De har fått mye støtte fra det lokale næringslivet, og mat og drikke-leverandører som Bergshaven bakeri og Smag & Behag matsenter står for serveringen. Bryggeriet Nøgne Ø har dessuten laget et eget festivaløl med navnet Ikkevøl.

Fra skiltverkstedet. Foto: Torgeir Eikeland

En kikk på hjemmesida viser at Ikkjevel har støtte fra et tyvetalls bedrifter og næringslivsaktører i nærområdet. DNB og Norsafe er oppført som generalsponsorer, og Aust-Agder fylkeskommune har bidratt med 50.000 kroner. Grimstad kommune stiller i tillegg med en underskuddsgaranti.

— Hva er det dere gjør som andre festivaler ikke klarer?

Dialekt

— Vi vet hvordan vi skal gå fram. Flere av oss i arrangørstaben er studenter på hver sine felt, og å lage denne festivalen blir litt som praksis for oss. Og de frivillige kunne du skrive en hel artikkel om. Uten dem hadde ingenting skjedd, sier Næss.

Selv er han arkitekturstudent og står bak den særegne designen og formgivningen rundt festivalen. Den er tungt basert på lokale ord og uttrykk. Årets festival-t-skjorte er ei dialekt-ordliste, og over inngangen til festivalområdet står det «Ikkjeverden» i bokstaver av tre.

— Vi er stolte over å komme fra Sørlandet, og legger nok litt ekstra på dialektbruken her. Vi har jo litt humor på det også, sier festivalsjefen. Med «Badelyd»-konserter ved sjøen, «Kirkelyd»-konsert i Eide kirke og skimesterskap i en gjørmepøl satser Ikkjevel på å lage en opplevelse publikum vil vende tilbake til.

— Vi vil være en festival der både lokalbefolkning og turister trives. I fjor kom Kåre Willoch, og han ble værende heile dagen. Han gadd ikkje gå heim, sier festivalsjefen fornøyd.