Det startet ifølge Billboard først med klær og joggesko, og inkluderer nå alt fra biler til parfyme, leskedrikker, smykker, videospill, mobiltelefoner, kredittkort, restauranter, sprit, kosmetikk — og alt innimellom.En av de særere spinoff'ene har rapperen Snoop Dogg: Han har sitt eget hundeutstyrsmerke, og rettferdiggjør det slik: - Snoop Doggs kjærlighet rekker til mer enn folk, det er for levende vesener i hele universet. Hvordan kan jeg være Snoop Dogg og ikke vise min kjærlighet til kjæledyr?

Dermed kan han cashe inn på hundeeiere som kjøper lenker, halsbånd, hundegodteri, leker og senger som bærer hans navn og har rette blingfaktoren. Mens nyeste forretningsavtale er med produsenten av kjempelange pølser!

Rivalen 50 Cent går for de tobeinte kun, med alt fra luksusklokker til en spesiell vitamindrikk kalt Formula 50. Black Eyed Peas har innbringende avtaler med en rekke nasjonale merker, blant dem basketballigaen og Dr. Pepper-leskedrikken, og samarbeider nå med Honda om en spesiell Civic-utgave - en trendriktig hybridbil.

Sean «Diddy» Combs lanserte klær allerede i 1998, og herreparfymen han kom med tidligere i år føk rett til topps på salgslisten i USA. Destiny's Child-jentene har også sans for business: Beyoncé har innbringende flerårsavtaler med Tommy Hilfiger/Estee Lauder og L'Oreal, og kommer nå med klær til høsten. Kelly Rowland er talskvinne for hårprodukter fra L'Oreal-konsernet.

Mens Jay-Z nøyer seg ikke bare med å eie plateselskap, klesmerker og basketballag, han reklamerer også for det - særlig klærne i Rocawear - i låtene sine. (©NTB)