– Vi vil åpne ABBA-museet fra 3. til 7. juni, det vil bli en innvielsesuke, sa Ulf Westman onsdag. Sammen med sin kone Ewa Wigenheim-Westman er han drivkraften bak museet, som forventer å få en halv million besøkende årlig.

Interessen var stor, og både finsk, tysk og fransk presse var på plass under pressekonferansen i Stockholm onsdag, der de første tegningene av museumsbygningen ble presentert og de første – dyre og eksklusive – billettene til åpningen ble lagt ut for salg.

– De har aldri overkommersialisert sitt varemerke. Noen ABBA-kopper eller ABBA-penner har man aldri kunnet kjøpe. Det har nesten blitt en Garbo-effekt rundt ABBA, og det gjør det spennende, sier Westman til TT Spektra, og legger til:

– Dette er første gang noensinne at ABBA har sluppet sitt varemerke i en sammenheng der de ikke kontrollerer alt selv. Så for oss er det en ære, vi forsøker på beste vis å unngå å gjøre museet til en dingeldangelbutikk.

Spille inn selv

Derimot lover Westman et internasjonalt museum med mange teknologiske og multimediale finesser, der de besøkende blir invitert til å delta i ABBAs ulike aktiviteter da de var som størst på 1970-tallet, men også være med dem frem til «the end» i 1983. Blant annet vil publikum kunne gripe mikrofonen og spille inn sin egen versjon av «Waterloo» eller «Dancing Queen» i en kopi av Polar Studioet der kvartetten spilte inn sine hitlåter. De kan også få vise sine danseferdigheter i et diskorom, avslører tegningene.

Rosinen i pølsa blir nok muligheten til å kunne gå gjennom en lang korridor og ut på «scenen» – der man blir møtt av publikumsjubel slik de fire ABBA-medlemmene opplevde, melder TT Spektra.

Derimot vil de besøkende neppe få anledning til å prøve ABBA-kostymene som vil bli utstilt i garderoben – en av de få tradisjonelle museumsinnslagene. Museet har sikret seg bandets tettsittende buksedrakter, glitrende slengbukser og plattformstøvler.

De fire bidrar

«ABBA The Museum» skal ligge på Södermalm i Stockholm, i en tidligere tollhall ikke langt fra sentrum. Museet vil strekke seg over tre etasjer og over 4.000 kvadratmeter, og i tillegg til å vise ABBA-effekter også kunne gi rom for arrangementer.

De fire ABBA-medlemmene Björn Ulvaeus, Benny Andersson, Agnetha Fältskog og Anni-Frid Lyngstad har alle gitt sin tilslutning til prosjektet – selv om det tok et par år med overtalelser, og vil bidra med klær, instrumenter og musikk.

Fremdeles selger ABBA mellom to og tre millioner plater årlig, og er nå oppe i 360 millioner solgte plater – bare slått av Elvis og Beatles.

I høysesongen vil det koste 245 svenske kroner å komme inn på museet.

Agnetha, Frida, Björn og Benny er personlig invitert til åpningen, men ekteparet Westman kan foreløpig bare vente, se – og håpe, sier de.