Det er nemlig MTV som nå lanserer sin nye prissystem der de gir platina og gull til de mest spilte videoene på musikkanalens internasjonale nettverk.

Og den videoen som har vært å se oftest på samtlige MTV-kanaler fra 1. februar – 30. juni 2007 er Gwen Stefani feat. Akons «Sweet Escape» med 11.000 visninger.

I musikkvideoen prøver Stefani å rømme fra et fengsel prydet i gull og «Sweet Escape»-singelen er blitt Stefanis mest suksessfulle låt noensinne.

Nummer to på den nye videolisten er Nelly Furtados «All good things come to an end» som er spilt 9.000 ganger i MTV-verdenen i samme periode.

Må spilles 6.000 ganger

Hele 39 MTV-kanaler over fire kontinenter leverer inn data på de mest spilte musikkvideoene i løpet av seks måneder. Tallene plusses til slutt sammen og man får da de totale visningene.

For å få MTV-platina må videoen være vist mer enn 6.000 ganger. For å få gull må den være spilt 3.000 ganger.

Dette utgjør da topp 20-listen. MTVs første topp 20-videoliste har samlet sett 132.000 visninger internasjonalt i løpet av 120 dager.

Neste gang MTV deler ut platina— og gullpriser er i mars 2008. Da skal musikkvideo-perioden 1. juli til 31. desember offentliggjøres.

Noen av videoene som har spilt til platina:

  • Beyonce/Shakira: «Beautiful liar»

  • Avril Lavigne: «Girlfriend»

  • Christina Aguilera: «Candyman»

  • Mika: «Grace Kelly»

  • Nelly Furtado: «Say it right»

  • Pussycat Dolls/Timbaland: «Wait a minute»

  • Kaiser Chiefts: «Ruby»

  • Justin Timberlake: «What goes around»

Noen av videoene som har spilt til gull:

  • Amy Winehouse: «Rehab»

  • Good Charlotte: «Keep your hands off my girl»

  • Arctic Monkeys: «Brainstorm»