OSLO: Stryk det du måtte ha av planer for fredag 9. juli først som sist. Og når du har gjort det, skriver du Quart og Bigbang med sprittusj og utropstegn.Det har gått gjetord om Oslobandets liveopptredener i lengre tid, og Bigbang er ikke mindre enn et formidabelt liveband. Trioen som består av Øystein Greni (sang og gitar), Erik Tresselt (bass og kor) og Olaf Olsen (trommer) pøser ut så mye energisk rock at du kan like gjerne gi deg over med en gang. Kraft-trioens opptreden på årets Norwegian Wood festival i går ettermiddag var rett og slett en maktdemonstrasjon. Det bølget av spilleglede, humor og kvalitet fra den digre scenen i Frognerbadet og hadde vannstanden ikke vært på rehabiliteringsnivå, hadde det sannsynligvis skvalpet over bassengkantene.For selv om det så fryktelig skummelt ut med tre spinkle karer, fylte Bigbang scenen og det naturlige gressamfiet med stadionrock av beste sørstatsmerke. Bigbang høres ut som en blanding av Lynyrd Skynyrd, Cream, Black Crowes, Golden Earing og en anelse tidlig Whitesnake, men med en vitalitet som trolig de fleste artister ville blitt misunnelig på.Glimrende fontfigur

Norwegian Wood var Bigbangs debut foran et stort publikum, anslagsvis 4-5000 sjeler, men det var ingen grunn til å mistro Øystein Greni da han halvsjenert betrodde oss at «det er gøy, det».Og Øystein Greni er en gnistrende god frontfigur. Han spiller gitar som en ekte gitarhelt skal, med tette og røffe riff og noen passe utbroderende soloer. Men ikke minst, han synger med forbløffende sikkerhet, kraft og pondus. Og med riktig rockesvikt i knærne spilte han og de to andre så en skulle tro de kom fra de tjukkeste sørstatene. Erik Tresselts koring fyller ut Greni finfint, og Olsens batteritraktering etter kun tre uker i bandet sitter som spikret.Selv om Bigbangs låtutvalg ikke er blant de største, er det mer enn nok til at kraft-trioen slår deg hardt i hodet med rockehammeren sin. Og låter som «How Do You Do», «So In Love» og ikke minst «Wild Bird» gjør Bigbang til en Quartattraksjon rockefoten din kan glede seg til.Tamme hulemenn

Gitarkameratene Kåre & the Cavemen var et annet av Norwegian Wood-innslagene som også stiller på Quart Festivalens fredagsprogram. Men Knut Schreiner og resten av hulemennene spilte ikke til mer enn ståkarakter i det samme friluftsbadet.Det får så være at bandet er geniforklart opp og i mente, men sammenlignet med Bigbang trengte de svømmebelte i går ettermiddag. Det er flinkt så det holder og vel så det, men som konsertattraksjon blir hulemennene i tammeste laget. Selv den mest ihuga fansen som tok oppstilling foran rockealteret ble stort sett stående med hengende hender.Det var antydninger til øsepøserock under «Rock'n'Roll Farmacia», og Schreiner drar til tider noen imponerende Townshendsvinger med sine lange armer. Men når den samme hulemannen synger noen strofer, skjønner vi at Kåre & the Cavemen profiterer best på sin instrumentale flinkmusikk.Knut Schreiner rakk å minne oss på at også de skal spille på Quarten før de gikk av scenen og at vi skulle ses da. Og det gjør vi helt sikkert, men det er Bigbang som står med feit tusj og utropstegn i notisblokka.