KRISTIANSAND: Stadig oftere omtales publikums oppførsel i konsertanmeldelser fra Kristiansand. Sist under musiker Tom Hugo Hermansens releasekonsert Hos Naboen, da Fædrelandsvennens anmelder mente publikum ødela konserten med støy.

Delta i debatten her!

— Jeg er blitt vant til bråk og prating under konsertene i Norge, og spesielt i Kristiansand, sier Tom Hugo Hermansen.

VANT TIL BRÅK: Tom Hugo Hermansen fra konserten Hos Naboen i februar. ?Jeg er blitt vant til bråk og prating under konsertene, sier han. Foto: Gunn-Hilde Erstad

Han hevder støyen ikke påvirker ham selv, men synes det er synd for den delen av publikum som går på konsert for å lytte til musikken. Hermansen har til daglig base i Hamburg, og forteller at konsertkulturen her hjemme er betydelig annerledes.— I Tyskland er de vant til konserter og holder kjeft når noen spiller. I Kristiansand har det nylig blitt kult å gå på konsert, og folk går ikke nødvendigvis for å følge med på musikken. Men siden konsertkulturen er fersk, er dette kanskje bare en barnesykdom, sier han.

- Verst i klassen

ØNSKER RESPEKT: ?Har man ikke respekt for artisten, bør man gå et annet sted, sier Bjørn Ole Rasch. Foto: Torstein Øen

Produsent, musiker og musikkprofessor ved UiA, Bjørn Ole Rasch, mener Kristiansand skiller seg negativt ut som konsertby.— Konsertpublikummet her har vært elendig i tiår på tiår, selv om jeg har inntrykk av at det har bedret seg noe. Sett utenfra har Kristiansand alltid vært blant de verste i klassen, sier Rasch, og forteller at han har fått tilbakemeldinger fra en rekke nasjonale artister som ser på Kristiansand som et dårlig sted å ha konsert.

— Det er mange folk på konserter som rett og slett ikke burde være der, og som ikke har respekt for artisten. Har man ikke det, bør man gå et annet sted, sier han, og mener en bedre konsertarena kan være løsningen.

— Vi trenger et skikkelig konsertsted for pop/rock, som for eksempel Sentrum Scene i Oslo. Det ville sile ut en del av de som ikke hører hjemme på konserter, sier Rasch.

- Opp til arrangørene

Leder for konsertarrangøren TrashPop, Mads Hatlevik, er uenig, og ser ikke noe problem.

— Min erfaring er at publikum i Kristiansand er like bra som noen hvilket som helst annet sted, sier han, og mener arrangørene selv har ansvar for å legge til rette for gode konsertopplevelser.

— Gode arrangementer gir gode opplevelser både for artister og publikum. Hvis ikke arrangørene legger til rette for en god helhetsopplevelse, blir publikum uinteressert og artistene føler seg uønsket, sier TrashPop–sjefen.

Hans forgjenger, Louis Holbrook, mener imidlertid at bråk blant publikum er en kjent problemstilling, uansett hvor man befinner seg.

— Problemet er veldig utbredt. Denne respektløsheten mot artister skjer som regel fra publikum som ikke er vant til å gå på konsert, eller som ikke er på konsert for musikkens del. De er der heller for å bli sett, eller bare være der andre er. Når folk gir blaffen i musikken og går for festen sin skyld, tror jeg løpet er kjørt. De aller fleste konserter med masseappell er av denne typen, sier Holbrook, men mener problemet kan løses på mindre konserter – ved å forlange mer av publikum.

— Det er faktisk bare å stille krav til folk. Da vi startet TrashPop hadde vi et meget strengt regime da det gjaldt snakk og bråk. Vi hysjet på folk og fortalte dem gjerne i inngangen at det skulle være en stille konsert, sier han.

- Ødelegger magien

Erik Faber Foto: Tore-Andre Baardsen

Erik Faber har ved flere anledninger oppfordret publikum til å være stille under konserter. Han sier imidlertid at han har akseptert at støy er en del av virkeligheten.— Hvis folk hadde prøvd å sitte på scenen, så hadde de tenkt mer over det. Det handler ikke bare om respekt for artisten, men også for de som faktisk kommer for å høre musikken. Man kan bli irritert av idioter som ikke klarer å oppføre seg, men det er ikke så mye man får gjort. De blir ikke mer interessert av at jeg sier fra, sier Faber, som ikke synes kristiansandere skiller seg fra det øvrige norske publikummet.

— Jeg har opplevd dette i større eller mindre grad overalt. Tror ikke det er verre her enn andre steder, sier han.

Thom Hell støtter Fabers oppfatning.

— Folk snakker naturligvis på konsert, men generelt opplever jeg publikum i Norge som bra, og det er ikke noe spesielt med Kristiansand. Men jeg har spilt i Tyskland også, og vi har en del å lære av dem. Jeg spilte for 300 mennesker som support, og alle var helt stille og lyttet. Det er klart det blir en litt annerledes opplevelse, sier Hell.

Delta i debatten her!

- Kjenner ikke spillereglene

Norsk Rockforbund er konsertarrangørenes interesseorganisasjon. Fungerende daglig leder Lars Tefre Baade mener støy blant publikum er et universelt problem.

— Det er nok ikke sikkert at dette er tilsiktet fra de personene det gjelder, men man er rett og slett bare i en setting hvor man ikke helt kjenner spillereglene. Det viser seg vel ofte at publikum som stort setter fokuserer på å konversere med sidemannen fremfor å løfte blikket mot scenen, ikke er de mest konsertvante, sier han til Fædrelandsvennen, og mener konsertarenaen kan ha stor betydning for publikums tilnærming.

— Arrangørene har en viktig rolle i å oppdra sitt publikum, og dette er nok enklere å få til på klubber med høy konsertfrekvens og et trofast publikum, fremfor steder som sjeldent arrangerer konserter, sier Baade.