KRISTIANSAND: — Vi vil gjerne se mer av det voksne publikummet. Vi savner en litt større nysgjerrighet fra dem, sier Nina Hammersmark, markedssjef ved Agder Teater.

Før den 9. Internasjonale figurteaterfestivalen startet i går, var drøyt 6.000 av de 7.500 billettene utsolgt. Den kulturelle skolesekken forsyner 1.700 elever med figurfristelser fra festivalmenyen over de neste to ukene. Men denne uken er det også godt utvalg for voksne.

Variert

  • Mange tror figurteater er «titteskapsteater» for barn. Men festivalen rommer så mye mer: Vi har menneskestore dukker, dans, miming og videoprojeksjon. Hvert år får vi noen nye disipler, og de er helt henført, understreker Hammersmark.

Av de 17 forskjellige stykkene som vises, er hele sju anbefalt ungdom og/eller voksne. Nordenpremieren «Vampyr» fra nederlandske Stuffed Puppet Theatre, er blant de mer groteske innslagene for et mer modent teaterpublikum.

  • Det er mye bisarre ting med dukker, og sånn skal det være. Dukketeater er ikke bare Ole Brumm, men et utrolig komplekst univers, utdyper teatersjef Alex Scherpf.

Han er stolt av å presentere en slik nisjefestival i Kristiansand.

— Dette er noe vi er litt alene om. Vi har bare Giert Werring, men vi bruker den ressursen mer og mer, og det er så fint: Det er magi når døde ting får liv, sier han.

Teori og praksis

Det så også gårsdagens yngre publikum ut til å mene. På Aladdin kjørte briten Gavin Skerritt dukkemakerkurs mellom fremføringene av «Little Matchstick Girl». Der skapte elever fra 2. trinn ved Lovisenlund skole egne dukker fra tomflasker, stokker og maling. Deretter fikk figurene liv gjennom personlighet, stemme og tidvis stiv stokkføring fra nybegynnerne.

— Han her heter Tim, forteller Aksel S. Sand, før han innleder en brytekamp med Vegard Dovlands dukke - de er nemlig ikke helt enige om hvem som er kongen av hvilket land.

De neste fire dagene får fantasien fritt spillerom på Figurteaterfestivalen - for alle.