BERLIN: — I dag håper jeg å høre noen si «Zhis is perfect for zhe German maarket». Det sa faktisk en tysk platefyr en gang om musikken min, flirer Erik Faber.

Kristiansands mest profilerte, men for tiden kontraktsløse popmusiker håper å få noen til å heve på øyenbrynene under denne ukas Popkomm-messe. Med seg i veska har han en discman med sin siste plate «Passages», og på timeplanen hadde han i går et møte med en amerikansk, kvinnelig bransjekontakt.

— Jeg kan gå og snakke med Sony Europe for deg, sier Larry Bringsjord. Lyngdølen, som er formann i Spellemannskomiteen pluss en bråte andre verv, var veileder og hjelper for Faber og de 20 andre kristiansanderne som i går fant veien til Popkomm. Turen er i regi av Sørlandets Kunnskapspark, og målet er å skaffe kristiansandsk musikkbransje en antydning til fotfeste på det europeiske markedet.

Stort

I vinter besøkte som kjent en dobbelt så tallrik sørlandskontingent den amerikanske bransjemessa South By Southwest i Texas. Nå videreføres arbeidet med å få sørlandske toner ut til verden.

Faber og de aller fleste andre i den mannsterke delegasjonen var storøyde førstereisgutter til Popkomm i går. Messa er sammen med franske Midem, Europas største musikkbransjetreff. Her møtes over 15.000 delegater fra 55 land på 16.000 kvadratmeter denne uka.

Under sterk veiviserledelse fra andregangsbesøkende Jan Kenneth Transeth, tråklet den kristiansandske stormtroppen seg vei tvers gjennom Berlin til messeområdet i går formiddag.

Standen til Music Export Norway var det naturlige samlingspunktet, og det var her delegasjonen møtte blant andre Larry Bringsjord.

— Dette er et perfekt sted for networking, som er alfa og omega dersom du skal selge noe. Det er viktig at de du skal samarbeide med synes du er grei å ha med å gjøre. Livet er for kort til å jobbe med tullinger, sier Bringsjord, som neppe regnes som en tulling av europeiske bransjemennesker.

Kontrakter

I tillegg til å være Spellemannskomitéleder er han blant mye annet styremedlem i Impala, den europeiske organisasjonen for uavhengige plateselskaper. Dette gir ham direkte kontakt med 4000 selskaper. I tillegg driver han plateselskapet MTG som har Stein Roger Sordal, Ronnie Jacobsen, NUD og Darkside of the Force i stallen. Alle disse er representert på årets Popkomm, og i går ga Bringsjord en god briefing til Stein Roger Sordal og Ronnie Jacobsen.

— Her kan de selv prøve å skaffe seg utenlandske kontrakter, sier Bringsjord.

Han har god tro på å kunne selge artistene sine til utlandet dersom sjansen byr seg. Neste uke drar han på «promoturné» rundt i Europa for å selge inn Sordal, Ronnie og de andre til Frankrike, Italia og andre steder.

— Hvis han gjør det sånn at jeg selger for eksempel tusen eksemplarer i Tyskland så er jeg svin-happy, sier Sordal engasjert.

Selv har han ikke andre planer enn å møte et norsk management og å avtale utgivelsen av solodebuten sin i Norge med Bringsjord. Den tidligere rockenorgesmesteren fra Tørst og mye annet gir snart ut «In Fort Knox with a Penny» i Norge, Australia, og New Zealand.

— Jeg klarer meg selv her. Jeg har BI-utdanning, flirer Ronnie Jacobsen. Også han er snart klar med en ny utgivelse, og nå har han begynt å scanne det enorme messeområdet for folk han vil snakke med. Den kanadiske standen er muligens mottakelige for moderne blues fra Sørlandet?

— Dette er musikkbransjens «red light district», fastslår Erik Faber der han sitter og røyker og drikker kaffe mens han tenker på hva han skal si til den amerikanske musikkdama.

Å ha med lokalpressen på dette møtet er dessverre uaktuelt.

— Det kunne skape falske forventninger, sier han.