GRIMSTAD: — For godt over en uke siden, solgte vi mer billetter enn vi solgte totalt i fjor, sier en fornøyd pressesjef ved Skral Festival, Mikal Vassbotn til fvn.no.

Det gode salget gjør at det er lettere enn før for pressesjefen å holde nervene i sjakk til tross for at det finnes en og annen kjepp i bilettsalgmaskineriet.

— I går gikk det ikke så veldig bra, da var hele billettservice nede. Da gikk det ikke så veldig mange billetter, sier Vassbotn og medgir at tekniske problemer på dette tidspunktet er langt fra optimalt.

— Det er selvfølgelig veldig frustrende. Vi er inne i et bra salg, og så går billettservice ned. Men totalt sett så ser salgskurven vår veldig bra ut, sier Vassbotn.

Nedetiden til billettservice er med andre ord bare en liten strek i en ellers så god regning.

Tror Skral er blitt en merkevare Vassbotn tror at årets headlinere har mye av æren for billettsalget, i tillegg til at Skral festival begynner å få et solid fotfeste hos folk.

— Jeg tror det har mye med å gjøre med navnene, jeg kan ikke til å legge skjul på det. Det er morsomt å se når vi får artister som Sean Paul og The Game at plutselig stiger billettsalget noe voldsomt, sier Vassbotn til fvn.no.

Han er veldig glad for at Skral festival endelig har kommet ut av startgropen og festivalen hele tiden slipper å be om tjenester, for å få det til å fungere.

— Det som er veldig bra i år at vi må ikke lenger spørre om tjenester. Folk vet hvem vi er. Vi beviste hva vi kunne få til ifjor, nå vet folk hva Skral festival er. Det handler om å bygge en merkevare. Nå har vi fokus på å gjennomføre flere ting som gjør at festivalen er mer helhetlig enn tidligere. Konserter og musikk er bare halvparten av underholdningen, mener Vassbotnen som for tiden holder på å snekre sammen totalpakka for festivalen.

Og det helhetlige konseptet har plass til flere tusen besøkende.

Venter flere tusen besøkende - Vi har god kapasitet på området. Vi kan ha fem tusen besøkende per dag, men da er det selvfølgelig mye folk, sier Vassbotn og legger til at festivalen vil være fornøyd selv med færre besøkende.

  • Vi har sagt at vi ønsker oss rundt en 3000 tusen besøkende per dag slik at vi får rundt 10.000 besøkende totalt. Da er vi veldig godt i mål, understreker Vassbotn og legger til at årets gode driv skyldes størrelsen på artistene og helheten i festivalen.

  • Vi har en størrelse på artistene i år som burde gjøre det mulig, men det gjenstår selvsagt å se. Men sånn som det ser ut nå, så skal det gå uten problem, bedyrer Vassbotn.

En fredelig festival - Men folk er jo litt trege da med å kjøpe billetter, sier Vassbotn og tror at mye av dette skyldes det sørlandske lynnet.

— Man skal liksom vente helt til siste frist og se ann været, ler han.

Bortsett fra Sean Paul og The Game merker festivalen også interessen for den tidligere Suede-vokalisten, Brett Anderson.

— Men han har druknet litt i festivalkrigen, dessverre.

- Hvordan er det å havne midt i en såkalt festivalkrig?

— Vi ønsker ikke å være i krig med noen, vi er et veldig fredelig folk, ler Vassbotn, som tross alt synes det er smigrende at folk tror at Skral festival er en del av festivalkrigen.

— Det er smigrende når folk tror det. Det betyr bare at folk mener at vi betyr noe. Men vi føler at vi har et annet fokus enn Hove og Quart. Vi har andre ting vi ønsker å fokusere på og vi ønsker å være en koselig festival, avslutter Vassbotn.