satansymbol | Få ting rører ved menneskers følelser så sterkt som symboler. Når da symboler for rock og tro blandes sammen i Kristiansand, blir det bråk. Profilerte representanter for den kristne tro har funnet ut at Kristiansand Rock Citys logo er upassende. Den viser en knyttet neve med pekefinger og lillefinger pekende oppover. Kristne mener det er et uttrykk for geitehodet — et kjent satansymbol. Etter at dette ble kjent gjennom mediene har rekken av folk som ytrer sin misnøye med Rock City-logoen blitt lang: Pastorene Jan Gossner og Øyvind Valvik, Cultiva-direktør Erling Valvik, styremedlem i Cultiva Anton Ringøen, fungerende domprost Arnfinn Torjussen og førsteamanuensis ved Menighetsfakultetet Arild Romarheim. Ringøen vil stanse overføringene til Rock City dersom ikke logoen fjernes. Erling Valvik sier at det for ham hadde vært behagelig om Rock City fant en annen logo. Prosjektleder Espen Hille i Rock City sier at de ikke har vært bevisste på at dette kan oppfattes som et satantegn, og at de valgte logoen fordi det er det mest universelt kjente rocketegnet. Hille nekter å rokke ved logoen med begrunnelsen tegnet betyr rock'n roll, og at det burde kritikerne for lengst ha skjønt. To som muligens har oppfattet dette, er styreleder i Cultiva, Ellen Horn, og styremedlem Torbjørn Urfjell. De vil overlate til Rock City selv å velge logo. Nylig har utformerne av logoen, reklamebyrået Recommended fra Kristiansand, fått sølv for nettopp Rock City-logoen i en internasjonal byråkonkurranse. Konflikten har aktualisert flere interessante problemstillinger. Er det så enkelt som Rock Citys Espen Hille og logoutformerne i Recommended vil ha det til? At siden de ikke var bevisste på at det var et satansymbol da de valgte det, så er saken grei? Det er vel ingen som vil protestere på at da symbolet først ble tatt i bruk innen tungrocken på 70-tallet, var det som en del av flørten med satanistiske symboler som var utbredt da. I skrekkfilmer fra samme periode brukes også symbolet som et tegn på Satan. Kristenfolkets anklager om et satanistisk symbol er dermed ikke tatt helt ut av luften, selv om symboltolkningen kan sies å ha gått noe ut på dato. Rock City og reklamebyråets svar er at symbolet for lengst har blitt stuerent og er innarbeidet og anerkjent som kjennemerke for rock. De får støtte av Norges fremste forsker på satanisme, Asbjørn Dyrendal. Spørsmålet blir om dette er tilstrekkelig, siden mange fortsatt oppfatter symbolet som noe annet. Dette blir da et spørsmål om kulturforskjeller. For eksempel blir tommelen opp i Norge sett på som et positivt tegn, mens det i sydligere strøk blir oppfattet obskønt. Det samme gjelder i aller høyeste grad for svastika/hakekorset, som opprinnelig er et positivt ladet symbol - en lykkebringer - men som etter at nazistene tok det i bruk i speilvendt form blir oppfattet stikk motsatt. Målgruppen for Rock City er folk med en tilknytning til musikklivet i Kristiansand. Alle disse vet at tofingerlogoen symboliserer rock og ikke Satan. Etter hvert er målet å få samarbeidspartnere fra det offentlige og det private næringsliv. Her er nok kjennskapen til logoens symbolikk i utgangspunktet ikke like god, men etter alt oppstyret denne saken har skapt, har vel de fleste fått det med seg. Rock City er et samarbeid mellom Quartfestivalen, Høgskolen i Agder og EVA-senteret. Også her er det god kjennskap til hva symbolet betyr i våre dager. Rock City er økonomisk støttet av Cultiva, og det er i styret her og i kristne miljøer at ikke alle er komfortable med hva de oppfatter som logoens symbolikk. Skal Rock City ta hensyn til logo-oppfatningen til noen som ikke er i målgruppen for prosjektet? Det blir feil. Hvis du som avsender av budskap skal begynne å ta hensyn til folk som ikke er i målgruppen, går du deg fort vill i hensyn og forbehold. Nå er det slik at Rock City ennå ikke formelt har søkt Cultiva om penger, men hvis det kommer til en søknad, har da Cultiva noen rett til å sensurere logoen til søkeren? Styremedlem Anton Ringøen mener det. Hans resonnement er sannsynligvis at ved å støtte Rock City økonomisk, anerkjenner Cultiva også logoen og det den står for. Det vil ikke Ringøen være med på. Men hvis da Cultiva skulle finne på å nekte Rock City midler på grunnlag av logoen deres, bedriver styret ganske enkelt kultursensur. Og det er definitivt ikke et bra utgangspunkt for en slik stiftelse - og kulturbyen Kristiansand. Den eneste grunnen for Rock City til å bytte logo måtte være av kunstneriske årsaker. Men ut fra oppmerksomheten den allerede har fått, gjør den jobben sin bra. Merkevarebyggingen av Kristiansand Rock City er i gang.Jakob Berg Informasjons-rådgiver