MANDAL: Hun arbeider best under tidspress, allsidige Karina Herteig i Mandal. Torsdag var bare fire av seks kokonglignende krukker helt ferdige. I dag åpner utstillingen i Mandal Kunstforening på Risøbank, der Herteig, skulptøren Anne Berit Nedland og billedmaleren Ragnvald Hovda på sett og vis har hver sin separatutstilling.Det er en spennende kontrast mellom Herteigs skulpturelle objekter og Nedlands mer klassiske skulpturer.— Idéen var egentlig å lage store boller i keramikk til denne utstillingen. Jeg begynte å jobbe i fjor høst, men keramikk-krukkene er så store at jeg ikke har fått brent dem ennå, sier Karina.- Nupen-format?- I bredden, iallfall. Det er godt å jobbe stort. Det gir noe annet. Noe å ta og føle på, noe veldig der, veldig fysisk. Du må bruke hele kroppen og alt du har.- Men store skulpturer og installasjoner er ikke lette å selge?- Det er mer konseptet og prosessen som er viktig.Med dette arbeidet, som det meste hun gjør, skjer forandringer underveis. Idéen ble overført til glassfiber. I palmehelgen skar hun den første pluggen, formen, i isopor hentet fra veiarbeid i rundkjøringen i Mandal. 1. mai begynte hun å støpe. Heldigvis kom finværet, så kunstneren kunne flytte arbeidet utendørs.Resultatet er blitt seks store glassfiberkrukker, 12 halvdeler satt sammen på ymse vis - med flate sting av jordingskabel i gult og grønt, med skosnørings-sting av loddetråd, med lasker og skruer både innovervendt og utovervendt. Karina Herteigs armer ser ut som de har vært i kamp med en katt etter arbeidet.Objektene presenteres i et hvitt rom. Vinduene blendes, lyssettingen understreker krukkenes form og den halvveis gjennomskinnelige glassfiberstruktur. Lyden av henholdsvis et hikk, et kremt, en klokke som slår seks slag (en for hver krukke) og lyden av noen som ler, kommer ut av kassene objektene står på. Ansvarlig for lyd og lys er Jørn Rud, som også samarbeidet med Karina Herteig om installasjonen «Isslottet» i Arresten før jul.Karina Herteig (f. 1951) er opprinnelig fra Bergen, men flyttet til Tårnhuset i Mandal tidlig på 90-tallet. Hun er aktiv i Mandal Kunstforenings styre og drev i flere år Galleri M. Separatutstilling i Mandal har hun ikke hatt siden 1994. Hun har laget installasjon/performance i USA, Bergen, Finland, Sunnfjord (Vevringutstillinga) og på Galleri Lista Fyr. Hun har også hatt flere oppdrag, sist i 1999 for Universitetet i Bergen og Bryggen i Bergen. Hun har vært konsulent for et kunstformidlingsprosjekt ved Flekkefjord ungdomsskole og underviser i øyeblikket ved Mandal videregående skole.Nå er hun spent på hva mandalittene synes om utstillingen på Risøbank, vel vitende om at mange mener skulptur skal være litt «Vigeland». Det er Karina Herteigs objekter definitivt ikke.