OSLO: Når Max og Kanal10Norge blir tilgjengelige på skjermen i kveld, har du som TV-seer fått tilgang til tre nye norske kanaler bare på de to siste ukene.

Har vi nok tv-kanaler? Si din mening i debatten!

Søndag 17. oktober startet TV2 sin syvende kanal, underholdningskanalen Bliss. Få måneder tidligere lanserte TV2 også sin Barclays Premier League, mens Viasat startet Viasat Hockey 8. oktober.

Dette er bare starten på en ny flora av mindre nisjekanaler fra norske TV-aktører. Det tror i alle fall en av landets fremste medieeksperter, Lasse Gimnes i GimCom.

— Det vi ser, er en ny flora av inntektsstrømmer som gir kanalene større muligheter. Det handler ikke bare om rene reklameinntekter, men også om inntekter fra distributørene, som i tilfelle med TV2 Nyhetskanalen. Vi ser det blir mer brukerbetalte kanaltilbud, spesielt på sportssiden, som med TV2s Premier Leauge-kanaler, sier Gimnes, til Aftenposten.no.

”I gamle dager var det dress og slips når en ny kanal ble lansert. I dag etableres det kanaler du ikke engang får med deg, selv om du er over middels interessert i medieindustrien

Lasse Gimnes, medieekspert

Brukerbetalt

I fjor falt reklamemarkedet med nesten 15 prosent. Men til tross for at markedet nå er i ferd med å snu, mener Gimnes likevel at nye kanaler ikke lenger kan basere seg kun på tradisjonell TV-reklame.

— Jeg tror derfor vi vil få se mange flere nye kanaler, men som nødvendigvis ikke blir gratis. Jeg tror det i stedet går mot flere brukerbetalte kanaler, sier Gimnes.

Mye har endret seg siden han som tabloidjournalist mer eller mindre bodde i Bergen i måneden før TV2 kom på luften i 1992. — I gamle dager var det dress og slips når en ny kanal ble lansert. I dag etableres det kanaler du ikke engang får med deg, selv om du er over middels interessert i medieindustrien, sier Gimnes.

Mye handler om stordriftsfordeler, det å utnytte programrettigheter man allerede har betalt for. Slike kanaler er derfor betydelig billigere å lage en hovedkanalen til NRK1, TV2 eller TVNorge.

Nettbaserte

Tidligere toppsjef i Mediebyråenes interesseorganisasjon (MIO), Arne-Inge Christophersen, nå daglig leder av Marketing Toolbox, er overbevist om at norske seere vil få flere kanaler på skjermen fremover.

— Det handler litt om konkurransesituasjonen. Når én lanserer noe, følger andre etter. Jeg tror vi vil få se kanaler som er rettet mot kjønn, men også smalere kanaler som sport, økonomi og finans. Spørsmålet blir om alle disse blir distribuert på tradisjonelt vis eller om de dukker opp som rene webkanaler, sier Christophersen.

Samtidig lurer store nettaktører i bakgrunnen med sine kanaltilbud, som GoogleTV og AppleTV.

— Finansieringen blir nok en kombinasjon av brukerbetaling, distribusjonsinntekter og reklame, men reklame blir nok litt begrenset. Nye kanaler betyr ikke flere reklamepenger, i stedet vil annonsørene spre pengene mer utover, sier Arne-Inge Christophersen.

(Les mer under bildet)

Holder kortene tett til brystet

Ingen ønsker å bekrefte hvilke nye kanalplaner de jobber med, men flere kanaler blir det.

Nylig skrev fagbladet Journalisten at TV 2 var svanger med en egen nyhetskanal for økonomi og sport. Informasjonsdirektør Rune Indrøy i TV 2 holder likevel kortene tett til brystet.

— Vi har ingen konkrete kanalprosjekter, men vi har noen prosjekter som vi vurderer, og som kan ende opp som nye kanaler. Et av dem er sport. Vi er opptatt av å utnytte programmateriale som vi betaler mye for, samtidig som vi ønsker å tilby et kanalspekter som dekker bredt, sier Indrøy. Han tror fremtiden kan by på en blanding av brukerbetalte kanaler og gratistilbud.

Administrerende direktør i TV3 og Viasat 4, Lasse Kokvik, ønsker ikke å utdype hvilke planer de jobber med. I NRK er det ingen konkrete planer om flere kanaler.

— Vi lanserte NRK3 og NRK Super samtidig som vi revitaliserte NRK2, slik at vi nå har et gjennomtenkt trekanal-tilbud på TV. Vi har derfor ingen konkrete planer om noen nye kanaler. Men i denne bransjen skal vi ikke utelukke noe som helst. Vi følger med og kan omprioritere dersom vi ser stort behov for det, sier kommunikasjonsdirektør Sigurd Sandvin i NRK.

(Les mer under bildet)

Menn skal få sin FEM

TVNorge er så fornøyd med kvinnekanalen FEM, at de nå også vil gi menn sin egen kanal.

Et kjapt blikk på programskjemaet for TVNorges nye kanalbaby Max viser at innholdet skiller seg klart fra kvinneprofilen til søsterkanalen FEM.

— FEM har ikke vokst seg så stor, fordi vi har flyttet serier dit som vi ikke har fått plass til på TVNorge. Dette har vært en nøye gjennomtenkt strategi, og det samme vil være tilfelle med Max. Menn ser mer TV enn noensinne, og derfor har vi tro på at det er et marked for en kanal som tydelig skal kommunisere til menn. Dette er også noe annonsørene etterspør, sier kommunikasjonsdirektør Svein Tore Bergestuen i TVNorge.

To timer tidligere er det duket for en annen première, nemlig Kanal 10 Norge, med predikanten Edward John som en av programlederne.

— Vi skal tilby forkynnelse, møter, intervjuer, bønneprogrammer, ulike type reportasjer, musikkprogrammer og kristne etiske filmer, 24 timer i døgnet. Sendingene vil i all hovedsak lages i vårt eget studio i Oslo, men det blir også samsending med Sverige, sier daglig leder Øyvind Rygg i Kanal 10 Norge.

Den reklamefinansierte kanalen er eid av moderkanalen Kanal 10 Sverige, som springer ut av den Svenska kyrkan og pinsepastoren Børje Claésson. I Norge vil kanalen bli drevet av 2-3 faste ansatte, foruten et nært samarbeid med medielinjen ved bibelskolen TBBMI (Troens Bevis).

— Selv om det allerede finnes flere kristne kanaler her til lands, mener vi det absolutt er plass til flere, sier Rygg.

Har vi nok tv-kanaler? Si din mening i debatten!