Singelen «The day that never comes» er fjernet fra iTunes fordi lydkvaliteten er for dårlig, skriver FaroJournalen onsdag.

«Som knust glass»

De første klagene kom ifølge bransjebladet allerede da de første medlemmene på nettstedet Mission Metallica fikk høre singelen.

– Cymbalene lyder som knust glass, trommene som trær som sprekker og gitarene – som er like høyt mikset — høres ut som noen har dyttet en baufil i øregangene mine, sier Lyd & Bilde-redaktør Lasse Svendsen til FaroJournalen.

Ifølge Metallica-apparatet skal den endelige versjonen ikke høres slik ut, men da singelen dukket opp på iTunes var problemet i høyeste grad til stede.

– Det kommer en ny versjon på iTunes i løpet av kort tid, sier senior product manager Eivind Slotsvik i Universal Music til FaroJournalen. Han ber kunder som allerede har kjøpt låten om å kontakte butikken direkte.

Volumkrig

Bakgrunnen for komprimeringen er den såkalte «loudness war» som har pågått helt siden CD-mediet ble lansert for over 20 år siden.

Teorien bak volumkrigen er at hvis man skrur opp volumet på de instrumentene som vanligvis ikke gjør så mye av seg, og komprimerer de som vanligvis dominerer, vil hele lydbildet bli høyere. Dermed vil sangen skille seg ut når den spilles på radio og TV, fordi den lyder «kraftigere» enn andre sanger.

Problemet er at det går ut over lydkvaliteten, og naturligvis at alle andre gjør det samme. Dermed havner man i et opprustningskappløp der musikken komprimeres til bristepunktet, og lyden blir til slutt elendig.

Artistene har lite å si

Red Hot Chili Peppers er et av mange band som har slitt med overdreven komprimering. Siden albumet «Californication» kom ut i 1999 har det pågått en kampanje der fans krever en ny og ukomprimert utgivelse.

Få artister har pondus nok til å kjempe imot volumkrigen, som først og fremst har blitt presset frem av plateselskapene. Bob Dylan er blant de etablerte artistene som har protestert heftig mot utviklingen.