Kinobesøket i juni, juli og så langt i august er 8,4 prosent bedre enn tilsvarende periode i fjor, og dermed er fjorårets rekord passert.

– Aldri har flere gått på kino, i alle fall når vi ser på tall fra nyere tid, sier kommunikasjonssjef Birgitte Langballe i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Filmer som «Mamma mia!», «The dark knight» og «Kung fu panda» er blant filmene som har trukket publikum til kinoene sommermånedene.

Nye vaner

– Sommeren er i ferd med å bli en god kinotid. Dels skyldes det at folk får mer urbane vaner, og dels skyldes det at premierene i økende grad kommer likt i tid i hele den vestlige verdenen. Da jobber hele markedsføringsapparatet fulltid, sier Langballe, som er overbevist om at været spiller inn på kinobesøket. Til en viss grad.

– Hvis filmen er god nok, kommer folk uansett om sola skinner. Det har premierene til både «The dark knight» og «Mamma mia!» vist.

Liten total økning

Hele 2.360.000 kinobilletter ble solgt fra 1. juni til 11. august. Men hvis man ser på året som helhet er økningen i kinobesøket ganske spinkelt med 1,8 prosent fra i fjor.

– De fire første månedene var knallgode. Det var de norske filmene som ene og alene var årsaken til det med «Kautokeino-oppgjøret», «Mannen som elsket Yngve» og «Lange flate ballær II» Så det er grunn til å se lyst på det når vi venter 15 nye norske filmer til høsten, sier Langballe.

Norsk filmhøst

Den norske filmhøsten starter i slutten av august med filmatiseringen av Ingvar Ambjørnsens roman «Den siste revejakta» og avsluttes med «Max Manus» i slutten av desember. I tillegg kan publikum glede seg til filmer som «James Bond: Quantum of solace» og «Harry Potter og halvblodsprinsen».